Horváth Gergely Krisztián (szerk.): Víz és társadalom Magyarországon a középkortól a XX. század végéig (Budapest, 2014)

Szalontai Csaba: Két víz között

KET VIZ KOZOTT 53 helyek stratégiai pontként kezelendők, amelyek védelmével akár egy kisebb régió biztonságát is garantálni lehetett. A fentebb bemutatott Maty-ér és kiterjedt, ágas-bogas vízrendszere helyis­meret nélkül nehezen volt áthatolható, a meder szélessége miatt pedig igen­csak kockázatos volt. Ennek felismerése és harcászati hasznosítása valószínű­leg minden ideköltöző népesség számára evidencia lehetett.59 Emiatt az itt alább bemutatandó átkelőhelyek kiemelt fontossága egyértelműen megálla­pítható. Sőt - mint azt látni fogjuk - valójában nem átlagos átkelőhelyi fon­tosságról van szó, hanem arról, hogy ezek jelentették a Tisza és Maros előte­rének legfontosabb kapuit. Mindezek előrevetítése után vizsgáljuk meg a Maty-éren és a kapcsolódó vízrendszeren található átkelőhelyeket. 2. átkelőhely: Az algyői kapu található a legmesszebb Szeged központjától (12 km). A Gyevi út a szegedi vár északi kapujától indult, és a mai Dugonics utca nyomvonalán haladt, ez az utca volt a Felsőváros legrégibb és legelőke­lőbb utcája.6" Keresztülhaladt azon a szigeten is, amelynek közepén a mai Szent György tér, és rajta a templom található, majd a nagyjából a mai József Attila sugárút és a vásárhelyi út vonala mentén érte el előbb a szilléri dombo­kat. Ezt követően a Baktó és a Tisza ártere által összeszűkített területen ka­nyargóit az út és így érte el Algyőt, ahol a mai Kastélykert utca vonalát követ­ve a mai közúti Tisza híd magasságában érte el a folyót. Már az I. katonai felmérésen is egyértelműen látszik, hogy legalább öt he­lyen kellett állandó átkelést biztosító hidat építeni a keresztező ereken (Szillér, Kenyere-ér, Völgy-ér, Kurucz-ér, vagy Pölös-ér), annak érdekében, hogy Algyőig egyáltalán el lehessen jutni. Ráadásul a katonai térképek szerint az utat töltésen vezették ki a városból, mivel mély fekvésű, rendszeresen vízzel borított területeken haladt keresztül. A város északi szélén állt a Szilléren át­vezető ún. Szilléri híd,61 amely ún. lábas híd volt, és a XIX. század közepéig volt használatban.62 Ez a híd tölthette be a város északi kapujának szerepét, melyen kilépve már a Tisza mentén találta magát az utazó. A Pörös-értől Algyőig némiképpen több száraz területet találunk, mint Szeged északi határában, de a méretét és stratégiai jelentőségét tekintve min­59 Hogy harcászati szempontból milyen szervezési és lelki tényezőt jelentett a vízrajzi adott­ságok kihasználása, jól tükrözi az 1848-49-es szabadságharcban Sulcz Bódog honvéd őrnagy levele (január 29.) az északi mozgó magyar sereg parancsnokának Rakamazra, melyben tájé­koztatja őket Schlik cs. kir. altábornagy helyéről és csapatainak várható mozgásáról. Ebben ír­ja, hogy „Egyébként a Bodrogköz mocsaras terepe olyannyira veszélyes, hogy az ellenség közeledésétől egyáltalán nem kell tartani. Legalábbis erről biztosított engem valamennyi itteni polgár". (Saját...75. számú irat). 60 Cs. Sebestyén 2004,132. 61 Az 1746-47. évi számadásokban gyakran szerepel: „pons Szellérd" = Szillér hídja (Reizner 1899, 330, 2. jegyzet). 62 Szeged város választott Községe (Electa Communitas) iratai 1813-1848. CSML IVA.1002.a. 1833.196. tétel.

Next