Jákfalvi Magdolna: Avantgárd – színház – politika (Budapest, 2006)

Avantgárd - szerep - identitás

című kiáltványukban,19 melyet József Attila, Kassák Lajos, Hont Ferenc, Gáspár Endre is aláírt, csupán azt az általános, szinte elvárt forradalmi kötelességüket fogalmazták meg, mely minden nemzedék sajátja. Ezt a forradalmat a Szegedi Fiatalok majd csak a harmincas évek elején tudják saját lendülettel, a budapesti mintakövetéstől le­válva kirobbantani, s igazán a hetvenes évek egyetemi színjátszó gya­korlata hozza létre Paál István vezetésével a rendszerrel, a politikai viszonyokkal, a szelektált információkkal szembeforduló, forradal­mian avantgárd előadást, a Petőfi '73-at. A budapesti kőszínházak Az ország egészén azonban a húszas években az expresszionizmus je­lentette a színházi kánonból már kicsit kilépő, de még értelmezhető és vállalható játékkereteket, ezért Kaiser és Wedekind darabjain kívül megjelentek (Max Reinhardt évtizedes hatására) az expresszionista stílusban elgondolt, szabadtéri, vetítésekkel és tömegmozgatásokkal kísért éjszakai előadások. Ezek az exportált avantgárd előadások for­mailag talán érdekesek, de a közösségi politikai szempontjából megle­hetősen érdektelenek voltak. 1924 nyarán még a Nemzeti Színház nem éppen avantgárd nevű La Fontaine Társasága is kivonult az állat­kerti tóra, hogy az ott épített tutajszínpadon adják elő reflektorvilágí­tással Szophoklész Oedipuszát Rádai Dénes expresszionista kellékeket sorakoztató rendezésében, de a nemzetis alakításrend szükségszerűen megbukott a természeti díszletben. Talán éppen konvencionálisabb megoldásai miatt sikeresebb lett ezen a nyáron, július 19-én a margitszigeti MAC-pályán bemutatott 1 lasenclever Antigonéjára írt, Modern játékok20 című tömegelőadás, me­lyet Tiszay Andor és Innocent Ernő irányítottak. Ötletük újszerűsé­ge az izgalmas térválasztás volt, hiszen a sportpálya monumentális lépcsősorai előtt játszatták a tragédiát, meglehetősen friss térélményt kínálva. Mindehhez társult az a megoldás, hogy főszereplőnek a több 19 Kocsis Rózsa, Igen és nem, Bp., iMagvető, 1973, 404. 20 Pünkösti Andor visszaemlékezése szerint a társulat neve volt Modern Játékok, nem az előadásé. (Idézi: KOCSIS Rózsa, i. m. 365.) 40

Next