Jákfalvi Magdolna - Nánay István - Sipos Balázs (szerk.): A második életmű. Székely Gábor és a színházcsinálás iskolája (Budapest, 2016)

III. A rendezés pedagógiája

III. A RENDEZÉS PEDAGÓGIÁJA időszakában alakult ki az a szokásunk, hogy udvariaskodás és kertelés nélkül őszin­tén el kell mondanunk, milyennek találjuk a másik játékát. A próbákon és az előadásokon ismét felfedeztem magamnak Moliére-t. Azt, hogy amikor Sganarelle Don Juan hosszú monológjába egy-egy mondattal közbeszól, az Molière-nek, a színésznek a megnyilvánulása, mert nem tudta elviselni, hogy so­káig szótlanul álljon a színpadon. (Tudvalevő, hogy ezt a szerepet ő játszotta.) Mint­ha Major írta volna magának. Gábor támogatott e közbeszólások kidolgozásában. Ma is minden próbára emlékszem, holott majdnem belehaltam. Azok is bejártak, akiknek aznap nem volt dolguk, mert élmény volt hallgatni Székelyt és nézni a kol­légákat. Mind a mai napig éreztem a szeretetét. A Don Jüant próbáltuk, amikor átadták a Kossuth-díjamat. A lányom behozta a szmokingomat, átöltöztem, és mielőtt elin­dultam, berendelt a színpadra, megnézte, hogy rendesen nézek-e ki, csak ezután bocsátott el. Művészeti titkárunk, Magyar Laci kísért el az ünnepségre, s csak a ta­xiban árulta el, hogy Székely az esti próbáról elengedett. Az Ivanov, szerintem, nem váltotta be a reményeket. A próbáról sincsenek külö­nösebb emlékeim. Székelynél, éppen úgy, mint Zsámbékinál és Aschernál is, azt ta­pasztaltam, hogy amikor már sokadszorra játszottam az előadást és rajtakaptam magam, hogy itt-ott rutinból oldottam meg valamit, visszaemlékeztem a próbák­ra, a próbák élményeire, s akkor visszajött a szükséges érzés vagy hőfok. Az Ivanov­­nál nem emlékszem ezekre az élményekre. Tengtem-lengtem a térben, mint szentendrei templom harangjában az ütő, ahogy Major szokta volt mondogatni. Az Új Színházban az is majdnem megadatott, hogy egyszerre játsszam Sgana­­relle-t a Don Jüanban és Moliére-t az Álszenetek összeesküvésében. Óriási kedvvel kezdtük próbálni a Bulgakov-darabot Cserhalmival, Csomós Marival, Marozsán Eriká­val, s már hozták a díszletet meg a jelmezeket, amikor lefújták az előadást. A mai napig nem tudom, miért. Ami ezután következett, arról nehezen tudok beszélni. Mint egy kivert kutya jár­tam az utcákat. Az Új Színház elvételével hontalanok lettünk. Egyetlen színházi ve­zető sem mondta, gyertek hozzám. Kezdődtek a vendégjátékok évei: hol itt, hol ott, egyszer a József Attila Színházban, máskor vidéken léptem fel, mindaddig, míg le nem szerződtetett a Nemzeti Színház. Székely Gábor számomra máig etalon, kiindulási pont, megérkezési hely, s a ba­rátom. Tartjuk a kapcsolatot. Akkor is, ha nem telefonálunk egymásnak naponta. Figyel rám, emlékszik a dolgaimra, a nyavalyáimra, mindig rájuk kérdez, és ez jó. Ki lehet billenteni a komolyságából - megtettem egy párszor -, és a szellemességet nagyon méltányolja. Nem kizárólagos ember. A 60. születésnapján rengeteg embert meghívott a lakására, az egész Katona József Színházat. Nem formálisan köszöntöt­tük egymást, és nem röhögcséltünk kínosan, mert az első perctől kezdve halálter­mészetes hangulatot teremtett. Nagyon szép este volt. 205

Next