Jákfalvi Magdolna - Nánay István - Sipos Balázs (szerk.): A második életmű. Székely Gábor és a színházcsinálás iskolája (Budapest, 2016)

IV. Színházak

A MÁSODIK ÉLETMŰ A szezon harmadik premierje előtt is nyilatkoznia kellett: a Viharos alkonyairól - amely az 1917-es orosz forradalom egy epizódját dolgozza fel -, elmondja, hogy „az író gyakran humorral oldja fel a jelenetek érzelmességét, s így kerüli el az érzel­gősség veszélyét. Mi meg akarjuk őrizni a darab humorát, de úgy, hogy ne menjen a mondanivaló komolyságának rovására”.15 Ugyanez az újságíró kritikájában nem méltányolta a rendezői szándékot, mond­ván: „Székely Gábor egyértelműen vígjátékot csinált a darabból, szinte semmit sem mutatott a professzor vélt egyedüllétének drámájából. A darab konfliktusait rend­szerint teljesen feloldja a humorban, s egyúttal szinte lényegtelenné teszi”.16 MACSKAJÁTÉK Székely Gábor számára az 1970/71-es évad több szempontból kiemelkedően fon­tos volt: ekkor kerül sor a Macskajáték ősbemutatójára és 1971 márciusában neve­zik ki főrendezőnek. Mivel Berényi Gábor a József Attila Színházba szerződött, Vass Károlyt - aki csaknem minden vidéki színházban volt már igazgató vagy főrende­ző - bízták meg az igazgatói és Székelyt a főrendezői feladatok ellátásával. Székely­nek a futó szezon alakítására természetesen már nem volt lehetősége, de vezetői „hitvallását” egy interjúban ekként foglalta össze: „Eddig, mint beosztott rendező elsősorban a saját produkcióim érdekeltek. Most fel kell adnom ezt a »lendületes önzést«, és sok, eddig nem ismert feladattal kell megbirkóznom. Jó, s főleg hason­ló módon gondolkodó színésszel szeretnék dolgozni. Szeretném, ha jó hangulatú, együttes játékra képes színházat csinálhatnánk.”17 Az évad kötelező feladata Neil Simon Furcsa pár című komédiája, amelyet becsü­lettel megoldott. Papp Zoltán, az előadás egyik szereplője úgy emlékszik vissza a próbákra, hogy Székely a szokásosnál és megszokottnál jóval nagyobb szabadságot adott a színészeknek, mondván: e műfajt feltehetően ők jobban érzik, mint ő. A he­lyi kritikus szerint viszont a rendező a sikerdarabot „mozgalmas, pergő komédia­ként állította színpadra, erősebb hangsúlyt adott a groteszk, ironikus vonásoknak és könnyedén elsiklott az érzelmekre apelláló, az érzések valódi és álmélységeit fel­táró motívumok mellett. A 3. felvonás befejezését nem sikerült megoldania”.18 A vígjátékot Örkény István fordította, aki Székely kérésére írt új drámát a szol­noki színház részére: azonos című kisregényéből készült a Macskajáték, amely az ősbemutatón kirobbanó sikert aratott. Székely még ugyanabban az évadban meg­rendezhette a darabot a Pesti Színházban is, aztán Szegeden (1972), Prágában (1974), majd Helsinkiben (1993). S közben a groteszk színmű a szinte társalkotónak tekint­hető rendezőtől függetlenül is meghódította Európa és Amerika színpadait. 15 B. A.: Beszélgetés Székely Gáborral. Szolnok-megyei Néplap, 1970. április 30. 16 Bistey András: Viharos alkonyat. Szolnok-megyei Néplap, 1970. május 13. 17 Róna Katalin: Fiatal rendező-nemzedék. Film Színház Muzsika, 1971. december 4. 18 Csík István: Furcsa pár. Szolnok-megyei Néplap, 1971. május 12. 246

Next