Jákfalvi Magdolna - Nánay István - Sipos Balázs (szerk.): A második életmű. Székely Gábor és a színházcsinálás iskolája (Budapest, 2016)

IV. Színházak

A MÁSODIK ÉLETMŰ Székely Gábor, Szolnok, 1974 figyelem tárgya, mint a pesti, tehát a végeken könnyebben történhettek meg bizo­nyos dolgok. Azonkívül a fővárosi színházak ízlése rendkívül beszűkült, egyirányú­vá vált, ezért a diplomát kapott színészek közül rendkívül tehetséges emberek sem kellettek, ha annak az esztétikai iránynak nem feleltek meg, amit a fővárosi színhá­zak nagy része képviselt. A másfajta gondolkodású, érdeklődésű színész választha­tósága és választása szerintem döntő volt ezeknek a vidéki színházaknak a létrejöt­tében és megerősödésében. Most ugranék egyet, mert a személyes pályám nem annyira érdekes ebben a kér­désben, de vannak bizonyos állomások, amelyek igen. Az egyik momentum az, ami­kor Fodor Imre,4 a József Attila Színház igazgatója meghalt. Ekkor a helyére keres­tek kádereket, és Aczél György5 fiatalítási szándékkal engem választott Szolnokról, 4 Fodor Imre (1920-1975): színész, színházvezető. 1956-tól 1975-ig a József Attila Színház igazga­tója volt. 5 Aczél György (1917-1991): politikus, országgyűlési képviselő. Művelődésügyi miniszterhelyet­tes, majd az MSZMP Központi Bizottságának titkára, az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bi­zottságának elnöke, a Politikai Bizottság tagja, miniszterelnök-helyettes. Hivatali súlyánál sok­kal nagyobb befolyással rendelkezett a kultúrpolitikára és annak napi gyakorlatára, kiterjedt személyes kapcsolatrendszerének és az MSZMP első emberéhez, Kádár Jánoshoz fűződő baráti kapcsolatának köszönhetően. A később „három T” (tiltott, tűrt, támogatott) néven elhíresült mű­velődéspolitikai irányelvek megalkotója. A nyolcvanas évek elején Pozsgay Imre művelődésügyi miniszterrel folytatott elmérgesedő vitái azzal végződtek, hogy mindketten elkerültek addigi posztjukról. 284

Next