Jákfalvi Magdolna (szerk.): Tanulmányok Várkonyi Zoltánról (Budapest, 2013)

Varga Kinga: Várkonyi és a Vígszínház

tek még intimebb játszótér kialakításával, például az esti előadás után a Pesti Színház 100 fősre szűkített nézőterén.36 A Vígszínház és a Pesti Színház műsorterére vonatkozóan Lenkei megállapítja, hogy „egészséges eklekticizmusra"37 törekedtek, nem tet­tek különbséget a két játszóhely között. Azonban nem lehet nem észre­venni, hogy általában a magyar vagy külföldi klasszikusnak tekinthető színdarabok a nagyobb színpadon, a kortárs külföldi és magyar előadá­sok többnyire a Pestiben kerültek bemutatásra, amit azonban szakmai (és talán kultúrpolitikai) szempontok felülírhattak. így az intimebb lég­kört megkívánó, kevesebb nézőt vonzó és/vagy kevesebb szereplőjű, és/vagy a kultúrpolitikának kevésbé elfogadható előadásokat játszották a kamaraszínházban, és a nagyobb szereplőgárdát igénylő, több nézőt vonzó darabokat a Vígben.38 A Pestiben nyitódarabként bemutatott Gogol Egy őrült naplója a kísérletezés útját irányozta elő. A későbbiekben ezt a kezdeményezést főleg a kortárs magyar drámák igazolták, mint az Örkény-darabok, a Macskajáték, a Nemeskürty-regényből készült a Hol­tak hallgatása, a Vérrokonok vagy a Pisti a vérzivatarban, Páskándi Géza Vendégsége, vagy Eörsi Istvántól a Széchenyi és az árnyak és a Hordók, Szakonyi Károlytól az Adáshiba. Illyés Gyula Tisztákja vagy Csurka Ist­ván Házmestersiratója a Vígszínház nagyobb színpadát kapta. (Ez a ten­dencia már az Ódry Színpadot havonta néhány előadásra bérlő perió­dusban is kimutatható.)39 36 Az 1971/1972-es évadban Peter Nichols Tojás Joe halálának egy napját rendez­te ebben a keretben Kern András. Nem találtam adatot arról, hogy volt-e foly­tatása a szűkített nézőtér használatának. 37 Lukácsy, i. m. 7. 38 A két ház között a legritkábban volt átjárás. A nagy sikerre való tekintettel két előadás került át a Pestiből a Vígbe. Neil Simon Furcsa párja a Pesti Színház­ban 1967/1968-tól öt évadon át futott, majd egy szezont kihagyva 1973/1974-től a Vígszínházba tért vissza, újabb három szezonra. Noéi Coward Vidám kísérteié 1970/1971-től három évadig ment a Pestiben, majd 1974/1975-től két évadig a Vígben. Fordított esetre csak a kamaraszínház beindítása idején volt példa, a még a Vígben induló Szegény Dániel és az egyik Dunai Ferenc-mű, A nadrág a későbbiekben az Ódry Színpadon ment. A Vidám kísértet esete egyébként rá­mutat Várkonyi és a színház viszonyára. Fittyet hányva az olyan újságírói meg­jegyzésekre (Várkonyi, 4.), hogy a darab túl könnyed hangvételű és csak a kö­zönség szórakozási igényét szolgálja ki, évekig tartja műsoron, sőt a nagy igénynek engedve átteszi a nagyszínpadra. 39 Például Thomas Robert, Szegény Dániel, Frederick Knott, Éjszakai telefon, Aldous Eluxley, Mona Lisa mosolya, Csurka István, Az idő vasfoga kortárs darabok, de itt is volt már kanonizálódott klasszikus (G. B. Shaw, Az orvos dilemmája). 154

Next