Jákfalvi Magdolna (szerk.): Tanulmányok Várkonyi Zoltánról (Budapest, 2013)
Varga Kinga: Várkonyi és a Vígszínház
tek még intimebb játszótér kialakításával, például az esti előadás után a Pesti Színház 100 fősre szűkített nézőterén.36 A Vígszínház és a Pesti Színház műsorterére vonatkozóan Lenkei megállapítja, hogy „egészséges eklekticizmusra"37 törekedtek, nem tettek különbséget a két játszóhely között. Azonban nem lehet nem észrevenni, hogy általában a magyar vagy külföldi klasszikusnak tekinthető színdarabok a nagyobb színpadon, a kortárs külföldi és magyar előadások többnyire a Pestiben kerültek bemutatásra, amit azonban szakmai (és talán kultúrpolitikai) szempontok felülírhattak. így az intimebb légkört megkívánó, kevesebb nézőt vonzó és/vagy kevesebb szereplőjű, és/vagy a kultúrpolitikának kevésbé elfogadható előadásokat játszották a kamaraszínházban, és a nagyobb szereplőgárdát igénylő, több nézőt vonzó darabokat a Vígben.38 A Pestiben nyitódarabként bemutatott Gogol Egy őrült naplója a kísérletezés útját irányozta elő. A későbbiekben ezt a kezdeményezést főleg a kortárs magyar drámák igazolták, mint az Örkény-darabok, a Macskajáték, a Nemeskürty-regényből készült a Holtak hallgatása, a Vérrokonok vagy a Pisti a vérzivatarban, Páskándi Géza Vendégsége, vagy Eörsi Istvántól a Széchenyi és az árnyak és a Hordók, Szakonyi Károlytól az Adáshiba. Illyés Gyula Tisztákja vagy Csurka István Házmestersiratója a Vígszínház nagyobb színpadát kapta. (Ez a tendencia már az Ódry Színpadot havonta néhány előadásra bérlő periódusban is kimutatható.)39 36 Az 1971/1972-es évadban Peter Nichols Tojás Joe halálának egy napját rendezte ebben a keretben Kern András. Nem találtam adatot arról, hogy volt-e folytatása a szűkített nézőtér használatának. 37 Lukácsy, i. m. 7. 38 A két ház között a legritkábban volt átjárás. A nagy sikerre való tekintettel két előadás került át a Pestiből a Vígbe. Neil Simon Furcsa párja a Pesti Színházban 1967/1968-tól öt évadon át futott, majd egy szezont kihagyva 1973/1974-től a Vígszínházba tért vissza, újabb három szezonra. Noéi Coward Vidám kísérteié 1970/1971-től három évadig ment a Pestiben, majd 1974/1975-től két évadig a Vígben. Fordított esetre csak a kamaraszínház beindítása idején volt példa, a még a Vígben induló Szegény Dániel és az egyik Dunai Ferenc-mű, A nadrág a későbbiekben az Ódry Színpadon ment. A Vidám kísértet esete egyébként rámutat Várkonyi és a színház viszonyára. Fittyet hányva az olyan újságírói megjegyzésekre (Várkonyi, 4.), hogy a darab túl könnyed hangvételű és csak a közönség szórakozási igényét szolgálja ki, évekig tartja műsoron, sőt a nagy igénynek engedve átteszi a nagyszínpadra. 39 Például Thomas Robert, Szegény Dániel, Frederick Knott, Éjszakai telefon, Aldous Eluxley, Mona Lisa mosolya, Csurka István, Az idő vasfoga kortárs darabok, de itt is volt már kanonizálódott klasszikus (G. B. Shaw, Az orvos dilemmája). 154