Jeney Éva: Nyitott könyv (Budapest, 2012)

A biblioterápia irodalomelmélete

tői fogva a másikért [...] Az emberiét azt jelenti, hogy úgy élünk, mintha nem csupán egyike volnánk a létezőknek [...] Az emberi szubjektum - az alany - alávetettségével elsőszü­­löttségéről is számot ad. Felelősségem átháríthatatlan, he­lyettesítésemről senki sem gondoskodhatik. Felelősség az, ami kizárólag rám hárul, és amit emberként nem háríthatok el. E teher a kiváltságos létező legfőbb méltósága. Énem fel­cserélhetetlenségéből következik, hogy csak annyiban va­gyok én, amennyiben felelős vagyok.6 A Buber-féle „minden valódi élet: találkozás”7 kijelentést tehát kölcsönösségként, személyek beszélgetéseként kell felfognunk - és dinamikus tevékenységként. A találkozás fogalma hasonlóan központi helyet foglal el pél­dául Carl Rogers gondolkodásában is, akinek nevéhez az úgy­nevezett „encounter-csoportok” létrejötte is fűződik. Ezekben a csoportokban a másikkal való találkozás, a személyköziség, a csoportélmény a döntő. A személy kiegészíti a csoportot, nem ellentétes vele. Ebben a felfogásban, mely a humanisztikus pszi­chológiai szemléletre általában jellemző, a személy felelőssége rendkívül hangsúlyos. Olyan egyénét jelenti, akire a saját életére vonatkozó kérdésekben minden döntés tartozik. Igaz ez még ak­kor is, ha történetesen adott pillanatban ez a képessége korlátozott vagy éppen nem tudja érvényesíteni. Biblioterápiára fordítva mindez azt jelenti, abból indulunk ki, hogy az önmegvalósítás igé­nye, a fejlődésre való törekvés elemi késztetés minden emberben. A törés, a betegségek, a pszichés zavarok e folyamatot nem szün­tetik meg, csak ideiglenesen megakasztják vagy gátolják. A segí­tőnek tehát az a dolga, hogy valami olyasmit hozzon felszínre a személyben, ami eleve benne van, nevezzük azt akár fejlődési 6 Lévinas, Emmanuel, Az arc mezítelensége. Emmanuel Lévi­­nasszal beszélget Philippe Nemo, ford. Mártonffy Marcell, Győr, Műhely, 1994/1 7-8. 7 Buber, i. m., 15. 152

Next