Jeney Éva: Nyitott könyv (Budapest, 2012)

A biblioterápia irodalomelmélete

gia és alkotásmechanizmus, lélektan és irodalomtudomány kö­zött, s valóban tudományközi megközelítést igényel. Az írás életben betöltött nem mindennapi szerepének szélsőséges olva­satát még szélsőségesebben fogalmazza meg a fdm, amely nem adaptáció, inkább átirat és önálló alkotás. Az írás lett a főszereplője egy nemrégiben, a „legeurópaibb amerikai író” tollából megjelent népszerű kortárs regénynek is. Sidney Orr, Az orákulum éjszakája13 című regény főhőse súlyos balesetet szenved, s mikor a kórházból kikerül, nem tudja, ho­gyan folytassa az életét tovább, mitévő lehetne. Mivel író, kínál­kozik számára a lehetőség, hogy az írás segítségével visszatalál­jon életéhez, tehát írni kezd. Csakhogy életének eseményei és elbeszélt történeteinek fordulatai összegabalyodnak, s ő hiába kísérletezik párhuzamos világainak bonyodalmait megoldani, nem koronázza siker próbálkozásait. A történetek, a fikció és a valóság végül teljesen és szétválaszthatatlanul összefolyik. Az írás és az olvasás egymást feltételező, egymásra ható és egymást átható jelenségeknek látszanak, mindkettő sajátos érzé­kiséggel s olyan élménnyel járhat, amely bizonyos esetekben nemhogy felér a tényleges, biológiai élménnyel, de felül is írhat­ja azt, mi több, határeseteket is létrehozhat. Fontos, hogy mind­ezzel együtt az írás terápiásnak joggal nevezhető irányba tereli a gondolkodást: Minden leírás „helyes”: az írásjeleket helyükre irányító, hely­re rakó gesztus. Az írásjelek pedig (közvetve vagy közvetle­nül) a gondolat jelei. Az írás tehát a gondolatokat eligazító, helyreigazító gesztus. Mielőtt írna valaki, gondolkodnia kell. S az írásjelek a helyes gondolathoz vezérlő jelek. Az íráshoz való első közelítésünkkor az írás mögött rejlő motívum mutat­kozik meg: azért írunk, hogy gondolatainkat a helyes útra te­reljük. [...] De a leírt sorok nemcsak a gondolatokat rendezik 13 Auster, Paul, Az orákulum éjszakája, ford. PÉK Zoltán, Buda­pest, Európa, 2004. 185

Next