Kabdebó Lóránt: Rögeszmerend. Turczi István művének tragikus derűje (Budapest, 2007)

Hosszú versek éjszakája

sorban pragmatikus meghatározottságúnak feltételezik. Abba a sorba, amely az egyes művek politikai beleszólását a műalkotás feladatának tartja: A XIX. század költői, A költő és a földiek, vagy A város peremén ér­telmében, a tizenkilencedik századi liberalizmus hatására. „Legyen a költő hasznos akarat!” - fogalmazza Szabó Lőrinc 1926-ban A Sátán műremekei kötet utolsó versében, vagy utóbb József Attila: „A költő [...] tudatos jövőbe lát”. A vers eszerint alkalom valamely politikai ideoló­gia, illetőleg különböző történelmi szereplehetőségek végiggondolá­sára, vállalásának buzdítására, továbbá a vállalás elfogadásának üdvös voltát hangsúlyozza. „S követte, melyet Isten külde / Vezérül, a láng­oszlopot”. József Attila például egy időben a marxista ideológiájú kom­munizmust, Szabó Lőrinc a vezér-elvű személyes diktatúrát emeli így versébe. Mindketten az emberért vállalják a történelmi kihívás átélését, az egyik doktriner alapállásból, a másik az individuális szerepjátszás határeseteként. Mindkettő valóságos és korában a történelmet meg­határozó, magát forradalmian változást hozónak deklaráló mozgalom, illetőleg jelenség belső átgondolására-átélésére vállalkozik. És mellé­jük idézhetem nemcsak Ezra Pound úgynevezett fasiszta cantóit, de Majakovszkijnak utóbb Szabó Lőrinccel is fordíttatott - és ezért József Attila-díjjal jutalmazott - eposzait, és rajongó Lenin-verseit. (Ellenpró­baként: a harmincas évek elején jelenik meg a Kner nyomdában, pári­zsi és budapesti kiadói jelöléssel Márai és Dormándy huszadik századi történelmi képeskönyve, fedőlapján - kritikusan! - a nácizmus és a bol­­sevizmus, Sztálin, Hitler, illetőleg a sarló és kalapács és horogkereszt mint korszakmeghatározók jelzésével.) De mindezek felidézésével csak a magasköltészet termékeiből válogattam. Turczi István a diktatúrák korszakának végnapjaiban (valami meg­határozatlan dél-amerikai világra montírozva) még egyszer elismétli a diktátorok önbemutatkozását. De mindezt már „tükör előtt” teszi, ille­tőleg a kamerák előtt játszatja el: P úr mint az a képen látható átszellemült s komoly kisportolt árjaorr előnyös félprofil 135

Next