Kappanyos András: Tánc az élen. Ötletek az avantgárdról - Opus 11. (Budapest, 2008)

Alkalmazások

őket jobban: az-e, hogy Schwitters háztulajdonos, vagy az, hogy képzett festő, és időnként pénzért portrékat készít. Már a közvetlen utótörténet is Schwitterst igazolta: a berlini dada legfrissebb szel­lemei, Raoul Hausmann és Hanna Höch rövidesen az ő körében, Hannoverben folytatták munkájukat, Schwitters folyóirata, a Merz évekkel élte túl a berlini dadaisták valamennyi próbálkozását, és ma Schwitterst tartjuk számon a korszak egyik legsokoldalúbb, legautonómabb művészeként. Ezzel szemben Huelsenbeck a dada mozgalom kifulladása után befejezte egyetemi tanulmányait, és pszichiáterként folytatta az életét. Hasonló történeteket a francia szürrealizmus köreiből is lehet­ne hozni: hogyan szorított ki André Breton militáns vezérkedése a mozgalomból olyan kitűnő, eredeti alkotókat, mint Jean Cocteau vagy Antonin Artaud. Vagy amikor magát Kassákot hagyták el a po­litikailag mindinkább balra sodródó harcostársak: Németh Andor visszaemlékezése szerint egy gyűlésükön egy „megigazult” egyene­sen azzal vádolta, hogy „vendéglőben látta boíjúsültet enni parajjal, és sört ivott hozzá!”.8 József Attila - legalábbis poétikai értelemben - nagyon igyeke­zett Kassákék kedvében járni. Egyik szándéka nyilvánvalóan a kö­zösségkeresés volt: azt remélhette, hogy az aktivista mozgalomban megértésre, elismerésre, szellemi otthonra találhat. Másfelől nyil­vánvalóan izgathatták a kifejezésnek azok a lehetőségei, amelyeket Kassák mozgalma megnyitott. Ha végignézzük ebben a korszakban írt verseit, azt láthatjuk, hogy a magyar avantgárdban megjelent szinte minden formát, minden regisztert kipróbál. A legtöbb elem persze Kassáktól származik: ezt a hatást Tverdota György egy tanul­mánya részletesen feltárta.9 Az alábbiakban néhány példán megkí­séreljük tetten érni három jellegzetes avantgárd jegy, az én-disszi­­miláció, a deszemiotizázió és a montázs előfordulásait.10 Nézzük például az Erik a fény, vagy a Ki vemé föl lelkűnkben a lelket? című verseket, amelyekre a kassáki óda pátosza jellemző. Vannak 8 Németh Andor, József Attiláról. Gondolat, 1989. 16. 9 Tverdota György, József Attila mesterei. Literatum 1976/3-4. 80-93. 10 Vö. DerÉKY Pál, A vasbetontorony költői. Argumentum, Budapest, 1992. 232

Next