Kappanyos András: Tánc az élen. Ötletek az avantgárdról - Opus 11. (Budapest, 2008)

Alkalmazások

közül például a Hottentotta nóta, vagy a Legény gajdot nem rína ki egy József At tila-kö tétből, mint ahogy György Mátyás versei között sem tűnne fel egy ilyen versszak, Németh Andor szerint Kosztolá­­nyi egyik kedvence:13 Énekeljünk ­­haja ha! Bömbölődjünk ­­bőm bőm bőm! Susogjunk, hogy sususu ­­Üss egyet a hátamba! (Dalocska) De József Attila avantgárd verseiben (különösen a szegénység té­májára írt versekben, ahol az expresszionista poétika összeér a natu­ralista tematikával, vagy még inkább az Otto Dix által képviselt veriz­mussal) épp ilyen nyilvánvaló Barta Sándor groteszk tárgyilagossá­gának hatása. Azt a Barta-sort, hogy „Ég kék, fű zöld, mosónő tüdő­vészes” (Primitív szentháromság) nem csupán a mosónő-téma kapcsol­ja József Attilához, hanem a szenvedés jellegzetesen szenvtelen szem­lélete is: „nincsen betevő kenyerem s még sokáig fogok élni / 5 he­te nem tudom mi van veled” (A bőr alatt halovány árnyék), és ugyanitt említhetők Komját Aladár groteszk katonadalai is. A példák azt mutatják, hogy József Attila, akárcsak a reneszánsz festők, az elődök imitációján keresztül igyekezett tanulni. Megle­het, hogy Kassák ezt is átlátta, mint ahogy azt is, hogy mindkettő­jük útja kifelé vezet az expresszionizmusból, de igencsak különbö­ző irányokba. A szakítás valójában nem egy csapásra ment végbe. Könyvének Jó­zsef Attila-fejezetében Bori Imre arra utal, hogy József Attila az exp­resszionista korszak után még a dadaista szakaszban is kapcsolatban állt az avantgárddal, ha nem is a mozgalommal, legalább az eszmék­13 Németh, A húszas évekből, i. m., 147. 236

Next