Kappanyos András: Tánc az élen. Ötletek az avantgárdról - Opus 11. (Budapest, 2008)
Alkalmazások
őket jobban: az-e, hogy Schwitters háztulajdonos, vagy az, hogy képzett festő, és időnként pénzért portrékat készít. Már a közvetlen utótörténet is Schwitterst igazolta: a berlini dada legfrissebb szellemei, Raoul Hausmann és Hanna Höch rövidesen az ő körében, Hannoverben folytatták munkájukat, Schwitters folyóirata, a Merz évekkel élte túl a berlini dadaisták valamennyi próbálkozását, és ma Schwitterst tartjuk számon a korszak egyik legsokoldalúbb, legautonómabb művészeként. Ezzel szemben Huelsenbeck a dada mozgalom kifulladása után befejezte egyetemi tanulmányait, és pszichiáterként folytatta az életét. Hasonló történeteket a francia szürrealizmus köreiből is lehetne hozni: hogyan szorított ki André Breton militáns vezérkedése a mozgalomból olyan kitűnő, eredeti alkotókat, mint Jean Cocteau vagy Antonin Artaud. Vagy amikor magát Kassákot hagyták el a politikailag mindinkább balra sodródó harcostársak: Németh Andor visszaemlékezése szerint egy gyűlésükön egy „megigazult” egyenesen azzal vádolta, hogy „vendéglőben látta boíjúsültet enni parajjal, és sört ivott hozzá!”.8 József Attila - legalábbis poétikai értelemben - nagyon igyekezett Kassákék kedvében járni. Egyik szándéka nyilvánvalóan a közösségkeresés volt: azt remélhette, hogy az aktivista mozgalomban megértésre, elismerésre, szellemi otthonra találhat. Másfelől nyilvánvalóan izgathatták a kifejezésnek azok a lehetőségei, amelyeket Kassák mozgalma megnyitott. Ha végignézzük ebben a korszakban írt verseit, azt láthatjuk, hogy a magyar avantgárdban megjelent szinte minden formát, minden regisztert kipróbál. A legtöbb elem persze Kassáktól származik: ezt a hatást Tverdota György egy tanulmánya részletesen feltárta.9 Az alábbiakban néhány példán megkíséreljük tetten érni három jellegzetes avantgárd jegy, az én-disszimiláció, a deszemiotizázió és a montázs előfordulásait.10 Nézzük például az Erik a fény, vagy a Ki vemé föl lelkűnkben a lelket? című verseket, amelyekre a kassáki óda pátosza jellemző. Vannak 8 Németh Andor, József Attiláról. Gondolat, 1989. 16. 9 Tverdota György, József Attila mesterei. Literatum 1976/3-4. 80-93. 10 Vö. DerÉKY Pál, A vasbetontorony költői. Argumentum, Budapest, 1992. 232