Kiss Gabriella: A magyar színházi hagyomány nevető arcai - Theatron könyvek (Budapest, 2011)

Egy vágy(ott emlék)kép nyomában

170 A MAGYAR SZÍNHÁZI HAGYOMÁNY NEVETŐ ARCA az a rendezői instrukció, amely egy, a nézői szokásrend számára hiteles és eredeti „bessenyeis” gesztust vagy hangsúlyt manírnak tekint, és a színészt rákényszeríti ennek felülvizsgálatára, már önmagában reflektáltan kezeli a színész és a szerep azonosításának kérdését. Az elidegenítő hatást ez eset­ben az garantálja, (a)hogy tudatosodik a szerep és a szerepjátszó identitá­sának konstrukció volta, lehetőséget adva egy másféle konstrukció meg­mutatására. Megfelelő tréning eredményeként erre lehet képes a Molnár Gál-kritika második színészcsoportja,40 és erre képtelen az a harmadik ré­teg, amelynek szerepjátszó munkáját a nézői elváráshorizontban rögzült kompozíciók ismétlése jelenti - a virtuózokra jellemző jól megfontolt kri­tika és változtatás gyakorlata nélkül. A szerepjáték mibenlétének ez a tudatossága aztán többféle utat tesz le­hetővé. Az egyik út végén olyan színészi teljesítmények állnak, mint a meg­szokottól eltérően szikár és csontsovány (vagyis nem jómódú és jóltáplált, hanem a fabula rendezői összértelmezésének megfelelően nyúzott és el­gyötört), rendetlen kezű, aritmiás lélegzetű Puntila úr (1978), vagy József Attila Születésnapomra című versének szavalata, amikor is az utolsó sor ej­tése nem a „tanítani” szó szótári jelentését, hanem a „t” hangok játékos összecsengését viszi színre. Egy másik út vezethet el a színészi idézéshez, hiszen ha a szerep és a színészi test konstrukció, azonosításuk hitele pedig egy normától függ, akkor intertextuális játékba kezdhetnek más konstruk­ciókkal, például egy másik színész (műfaj, hagyomány stb.) gesztusrend­szerével. Ez történik az 1972-es A szecsuanijólétekben, amikor is Törőcsik Mari Sen Te-alakítása finoman és leplezetten citálja Peter Lorre mozdula­tait.41 Ezt teszi Vang szerepében Őze Lajos a rendező, Major Tamás gesz­tusaival, de ugyanez történik a Ljubimov-rendezés előtt is tisztelgő Alföldi­féle Koldusoperaban, amikor a Kikiáltókat játszó Törőcsik Mari és Garas Dezső egykori szerepeik (Peachum, illetve Peachumné) gesztusait idézik fel Bicska Maxi dalának színrevitele során. Mohácsi János viszont poszt ­­dramatikus jegyeket is felmutató formakánonja részévé teszi, s ily módon elemzi a modorosság jelenségét: játékos felmutatása révén születik meg az a színészi nyelv, amelyet a túlzást éltető önismeret és önirónia működtet. A Krétakörben például Gazsó György jellegzetes szerepformálása, önrefe­­renciális-karikírozó képek alkotta testjátéka olyan apró, önmagukban bravú­ros (az est végén pedig egy pillanatnyiságában ható, gyönyörűen teátrális 40 Básti Lajos munkájának erre a természetére utalnak az olyan kritikai megjegyzések, mely szerint „Még Mauler, a húskirály is időnként hangfogót tesz megejtően szép orgonahangjára.” WALKÓ György, Szent Johanna intellektuális igényei, Nagyvilág, 1968/2, 626. 41 Molnár Gál Péter, Színészi idézet, Népszabadság, 1972. január 30., 10.

Next