Klaniczay Gábor: A boszorkányüldözés története - Vallásantropológiai tanulmányok Közép-Kelet-Európából 13. (Budapest, 2022)

Szentek, sámánok, boszorkányok és ördögök

168 másokról és boszorkányrontásról tartok előadást, és türelmetlenül vártam Ple§u meg­jegyzéseit. Öt év telt el azóta, ám annak ellenére, hogy jó néhány tanulmányom megjelent e témában,4 a könyv, amelyet megálmodtam, még mindig csak „úton van”. Nagy együttérzéssel olvastam Ple§u angyalos könyvének előszavát: „sürgős ügyek és patta­násig feszülő helyzetek állandó szorításában dolgoztam, s igyekeztem levegőhöz jutni a köztük levő szünetekben [... ] a könyvírás számomra a túlélés intellektuális formája volt”.­ Most, amikor ezzel a kötettel köszöntjük őt, hadd idézzem fel újra a 2003-as vitánkban elhangzott érveket! * A kutatási projekt, amelyen 1990-1991-ben a berlini Wissenschaftskollegben dolgoz­tam (s ahol Andrei Ple§u is írta az angyalokról szóló könyvének első változatát­), a Max Weber által definiált vallási „karizma” iránti általános érdeklődésemből nőtt ki. A karizmának azokat a történeti típusait vizsgáltam, amikor valódi embereket ruház­tak fel pozitív vagy negatív előjelű természetfeletti képességgel. A középkorban nyil­vánvalóan leginkább a keresztény szentnek tulajdonítottak természetfeletti erőt, míg a kártékony varázserő birtokosának a boszorkányokat tartották, igaz, már kevésbé a középkor, inkább a kora újkor idején. A kérdés vizsgálata közben először rácsodálkoz­tam arra, hogy bizonyos személyiségek - például Sienai Katalin, Svédországi Birgitta s mindenekelőtt Jeanne d’Arc­­ megítélése mennyire ellentmondásos volt, így kez­detben azoknak a kutatóknak a nyomdokain haladtam, akik a szent (főleg az ekszta­tikus női szent) és a boszorkány (azaz főként a megvádolt nők) alakját egymás tükör­képeinek, az érem két oldalának tekintették. A két figura közti hasonlóságok ugyanis szembeötlők: mindkét típus képviselői képesek repülni, transzba vagy elragadtatott állapotba kerülnek, stigma, illetve az „ördög pecsétje” jelenik meg rajtuk, mennyei jegyesük vagy ördögi szeretőjük van, égi jelenések részesei, vagy a boszorkányszomba­ton vesznek részt.7 Vizsgálódásom azután vett új fordulatot, amikor felfigyeltem a középkori csodael­beszélések és a boszorkányrontásról szóló közép- és kora újkori történetek struktúrája . Klaniczay Gábor: Transz és szkepticizmus Johannes Nider Formicarius című traktátusában. In Pócs Éva (szerk.): Demonológia és boszorkányság Európában. Budapest: L’Harmattan, 2001. 39-106 (újra­nyomva e kötetben). Uő: Learned Systems and Popular Narratives of Vision and Bewitchment. In Gábor Klaniczay-Éva Pócs (eds.): Witchcraft Mythologies and Persecutions. Demons, Spirits, Witches III. Budapest: CEU Press, 2008. 50-82. 5 Pleju: Actualité des anges, 9. 6 Andrei Ple§u: Les anges. Éléments pour une théorie de la proximité. In Uő: Actualité des anges, 237-261. 7 Marcello Craved: Sante e streghe. Biografie e documenti dal XVI al XVII secolo. Milano: Feltrinelli, 1980; Gabriella Zarri: Le sante vive. Per una tipológia della santitá femminile nel primo Cinquecento. An­náit deli’ Istituto Storico Italo-germanico in Trento, 6 (1980) 371-445; Uő: Le sante vive. Profezie di carte e devozionefemminile tra ’400 e ’500. Torino: Rosenberg & Selber, 1990; Peter Dinzelbacher: Heilige oder Hexen? Schicksale auffälliger Frauen in Mittelalter und Frühneuzeit. Zürich: Artemis & Winkler, 1995.

Next