Klaniczay Gábor - Pócs Éva: Boszorkányok, varázslók és démonok Közép-kelet Európában - Vallástudományi tanulmányok Közép-Kelet-Európából 1. (Budapest, 2014)

Klaniczay Gábor: Gyógyítók a magyarországi boszorkányperekben

GYÓGYÍTÓK A MAGYARORSZÁGI BOSZORKÁNYPEREKBEN 301 Karlsen, Carol F. 1987: TheDevilin the Shape of a Woman. Witchcraft in Colonial New England. New York: Vintage Books. Kieckhefer, Richard 1994: The Specific Rationality of Medieval Magic. American Historical Review 99: 813-836. Kis-Halas Judit 2004a: „Amikor gyógyítok, angyalokjelennek meg a szemem előtt.” Egy dél-ba­ranyai szent gyógyító. (Esettanulmány.) In Pócs Éva (szerk.): Áldás és átok, csoda és boszorkány­ság. Vallásetnológiai fogalmak tudományközi megközelítésben. (Tanulmányok a transzcendensről IV.) Budapest: Balassi Kiadó, 284-319.- 2004b: Átformált hagyomány - a töröcskei öntőasszonyok. Tabula VII (2): 191-208.- 2008a: Öröklődő tárgyak - öröklődő tudomány. Állandóság és változás a viaszöntés rituáléjá­ban. In Pócs Éva (szerk.): Tárgy, jel, jelentés. Budapest: L’Harmattan, 281-317.- 2008b: Trial of an Honest Citizen in Nagybánya (1704-1705). A Tentative Microanalysis of Witchcraft Accusations. In Klaniczay, Gábor-Pócs, Éva (eds.): Witchcraft Mythologies and Per­secutions. Demons, Spirits, Witches 3. Budapest: Central European University Press, 213-236. Kiss András 1994: Farsangolás Kolozsvárt - 1582-ben. In Uő: Források és értelmezések. Bukarest: Kriterion Könyvkiadó, 103-109.- 1997: Ante Claram Boci. Egy 1565-beli ismereüen kolozsvári boszorkányper. In Balázs Mihály-FoNT Zsuzsa-KESERŰ Gizella-ÓTVÖs Péter (szerk.): Művelődési törekvések a korai újkor­ban. Tanulmányok Keserű Bálint tiszteletére. Szeged: József Attila Tudományegyetem, 281-298.- 1999 (vál., szerk.): Boszorkányok, kuruzslók, szalmakoszorús paráznák. Bukarest-Kolozsvár: Krite­rion Könyvkiadó.- 2003: Más források - más értelmezések. Marosvásárhely: Mentor Kiadó. Kiss András-PAKÓ László-TÓTH G. Péter (szerk.) 2014: Kolozsvári boszorkányperek, 1564-1743. (A magyarországi boszorkányság forrásai. Várostörténeti források 4.) Budapest: Balassi Kiadó. Kiss András-PÁL-ANTAL Sándor (szerk.) 2002: A magyarországi boszorkányság forrásai III. Buda­pest: Balassi Kiadó. Klaniczay Gábor 1983a: Shamanistic Elements in Central European Witchcraft. In Hoppál, Mihály (ed.): Shamanism in Eurasia. Göttingen: Herodot, 404-422.- 1983b: Benandante-kresnik-zduhac-táltos. Sámánizmus és boszorkányhit érintkezési pont­jai Közép-Európában. In Ethnographia XCIV: 116-134.- 1986: Boszorkányhit, boszorkányvád, boszorkányüldözés a XVI-XVIII. században. Ethnograp­hia XCVII: 258-259.- 1987: A boszorkányvád szociológiája a 18. századi falvakban és mezővárosokban. In Á. Varga László (szerk.): Rendi társadalom - polgári társadalom I. Társadalomtörténeti módszerek és forrás­típusok. Salgótarján: Hajnal István Kör, 201-208.- 1990a: The Uses of Supernatural Power. The Transformation of Popular Religion in Medieval and Early Modern Europe. Cambridge: Polity Press.- 1990b: Hungary: The Accusations and the Universe of Popular Magic. In Ankarloo Bengt- Henningsen Gustav (eds.): Early Modem European Witchcraft. Centres and Peripheries. Oxford: Clarendon Press, 219-255.- 1990c: A civilizáció peremén. Kultúrtörténeti tanulmányok. Budapest: Magvető Könyvkiadó.- 1998: A boszorkányszombat ördögi látomása a vádaskodók vallomásaiban. In Pócs Éva (szerk.): Eksztázis, álom, látomás. Vallásetnológiai fogalmak tudományközi megközelítésben. (Tanul­mányok a transzcendensről I.) Budapest-Pécs: Balassi Kiadó-University Press, 284-306.- 1999: Boszorkányság vagy tündéd varázslat? In BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 11: 352-363.

Next