Kőszeghy Péter (szerk.): Magyar Művelődéstörténeti Lexikon. Középkor és kora újkor XI., Széchenyi - teuton lovagrend - MAMŰL 11. (Budapest, 2011)

Sz

135 szenttisztelet avatási pere, Bp., 1999, 59-308; Szentek a magyar középkorból, 11, Legendák és csodák (13-16. század), kiad. Madas Edit, Klani­­czay Gábor, Bp., 2001,403-478 (Millenniu­mi magyar történelem. Források); Magyaror­szág virága. 13. századi források Árpád-házi Szent Erzsébet életéröl, szerk. Horváth Ta­más, Szabó Irén, Bp., 2001, 23-186. írod.: Györffy György, István király és müve [1977], Bp., 32000; Fügedi Erik, Ka­­pisztranói János csodái, in Uő, Kolduló bará­tok, polgárok, nemesek, Bp., 1981; André Vauchez, La sainteté en Occident aux der­niers siècles du Moyen Age, Roma, 1981; Kern y Terézia, László király szentté avatása és kultuszának kibontakozása (1095-1301), in Ősök, táltosok, szentek. Tanulmányok a honfoglaláskor és Árpád-kor folklórjából, szerk. Pócs Éva, Voigt Vilmos, Bp., 1998; Stanko Andric, Kapisztrán Szent János cso­dái, Bp., 2009; Klaniczay Gábor, Az uralko­dók szentsége a középkorban. Magyar dinasz­tikus szentkultuszok és európai modellek, Bp., 2000; Deák Viktória Hedvig O. P., Árpád-há­zi Szent Margit és a domonkos hagiográfia Garinus legendája nyomán, Bp., 2005; Kla­niczay Gábor, Kísérletek Árpád-házi Szent Margit szentté avatására a középkorban, Sz, 140(2006). Klaniczay Gábor szenttisztelet (szentkultusz) A szentek tisztelete, mely a késő antik­vitástól a középkor végéig (s a katoliciz­musban napjainkig) a kereszténység egyik legfontosabb kultuszformája, a vér­tanúk tiszteletéből fejlődött ki a 2-3. sz. folyamán. Az egyik legrégebbi vértanúakta, a Szt. Polükarposz szmirnai püspök 156- ban történt kivégzését megörökítő Mar­tyrium Poly carpi a következőképpen írja le, miképp kezdték tisztelni hívei a már­tír püspök emlékét: „...a számunkra drá­gaköveknél és aranynál értékesebb és becsesebb csontjait összeszedtük, s a szokásos helyen eltemettük. Itt - ameny­­nyire számunkra lehetséges volt - össze­gyűltünk örömben és örvendezésben, s az Úr megengedte, hogy megünnepeljük az ő vértanúsága születésnapját, mind a már a küzdelmet derekasan megvivottak emlékezetére, mind a jövőben küzdők felkészülésére és edzésére.” Megtudjuk e beszámolóból, hogy a -»szentek ünnepeit a vértanúhalál napján - a mennyei születésnapon - tartották, s hogy az évenkénti megemlékezésre a szentek sírjánál, földi maradványaik, ereklyéik (reliquiae) közelében került sor. E tisztelet kiindulópontja és legfőbb hordozója tehát ebben az időben mindig a vértanú szenvedését szemtanúként vé­gigélő közvetlen közösség volt, az ő kol­lektív döntésük nyomán kezdődött a kul­tusz. Noha a nagy keresztényüldözések idején szélesebb körben is megemlékez­tek a nevesebb vértanúkról - pl. a 177. évi hírhedt lyoni vérengzés áldozatai­ról -, maga a liturgikus tisztelet azokhoz a szent helyekhez (loca sanctorum) kötő­dött, ahol a szentek ereklyéik révén to­vábbra is jelen voltak a földön: a szentek sírjaihoz. A vértanúk lelke a hívők szerint érde­meik jutalmaként közvetlenül a menny­be, Isten szomszédságába kerül. Ezért ki-Zarándokok Szt. Miklós sírjánál az egykori jános­­réti főoltáron. MNG

Next