Kulcsár Szabó Ernő: Az új kritika dilemmái. Az irodalomértés helyzete az ezredvégen (Budapest, 1994)

Az új lírai beszéd a válaszok horizontváltásában

jelenleg akaratlanul is azt a XX. századi hazai líratradíciót szegényíti el, amely ugyan talán nem elég gazdag, de a maga sokszínűségé­ben éppen elegendő lehetne egy ezredfordulós lírai megújulás meg­alapozásához. Félő azonban, hogy az értékek méginkább várható sokféleségével szemközt épp emiatt a féloldalasság miatt bizonyul majd kevésbé nyitottnak az elkövetkező évtized új magyar költé­szete. 1.2.5.4. Nem csoda tehát, hogy Petri lírájában — a szerepfelfogás Ady-típusú komponensei mellett - az utómodern József Attilának volt meghatározó jelentősége. A poétikai indíttatás tekintetében leg­alábbis vitathatatlanul. Itt kell azonban visszatérnünk ahhoz a kér­déskörhöz, amelyet fentebb s még korábban az 1.2.4 pontban érin­tettünk már. Arról van ugyanis szó, hogy míg az új szenzibilitás jelentéktelenebb alkotói jórészt az eltérő szociális környezetnek be­tudhatóan maradtak fogva az individualitás civil, polgári egyénként való értelmezésénél (az élvonal ugyanis igen hamar visszatalált az utómodern hagyomány továbbvihető elemeihez, mintegy átsajátítva a diszkontinuitáson át megteremthető új és gazdagabb folytonosság poétikai eszközkészletét), addig Petrinél a privát beszéd József Atti­lán keresztül „átértett” poetizálása következett be új fejleményként. Azt lehet mondanunk, az esztétista szecesszionizmustól megtisztított, de az alulretorizált nyelvi megalkotottság méltóságát megőrző be­szédmódnak így sikerült azt megvalósítania, ami az új szenzibilitás költői közül valóban csak igen keveseknek sikerült. Úgyszólván csak azoknak, akik ezzel el is hagyták az új érzékenység hetvenes évek­beli paradigmáját. A leglényegesebb személyiségszemléleti változás itt abban figyelhető meg, amire később bizonyos mértékig joggal hívta fel a figyelmet Hiltrud Gnüg. Éspedig arra, hogy a nem-artiszti­­kus nyelv közegében az individualitás úgy alakul át egyfajta soka­ságbeli „egyvalakivé”, hogy poétikai szituáltságát tekintve már nem­igen jelölhető a modernség individuum-fogalmával.2 Petrinél viszont ma még meglehetősen nyitott kérdés, vajon beszélhetünk-e ilyesfaj­ta, a hang sokféleségében oldódó olyan „dividualitásról”, amelyik a nyelv uralhatatlanságának tapasztalatára adott feleletként birtokolná a hasonló poétikai beszédhelyzetet. Bizonyos fokig abban is meg­oszlik itt e szöveg szerzőinek véleménye, vajon mely mértékben 2 Hiltrud Gnüg: Entstehung und Krise lyrischer Subjektimtät, Stuttgart 1983. 259. 148

Next