Kulcsár Szabó Ernő: Az új kritika dilemmái. Az irodalomértés helyzete az ezredvégen (Budapest, 1994)

Az új lírai beszéd a válaszok horizontváltásában

köznyelvi versbeszédnek annyira alulstilizált volt a hanghordozása, hogy gyakorta és programosan legtöbbször maguk az alkotók tüntet­tek saját irodalomellenességükkel. Azt hirdetve, hogy az irodalmi szövegalkotás éppoly véletlenszerű és triviális alkalma az életfunk­cióknak, mint a spontán időtöltés vagy a testi megkönnyebbülés. Méltán híresült el Günter Herburger egy 1967-es esszéje, mely szerint „akinek szorulása van, az hashajtó tablettát vesz be, aki meg úgy véli, van egy ötlete, és időszűkében van, az verset ír”.1 1.2.5.2. Kísérte ezt a jelenséget egy olyan effektus is, amely nálunk még annál a Tandorinál sem talált visszhangra, akinek ekkoriban még a „talált tárgy" kifejezést is sikerült át-, illetve tóss-raplántálnia az irodalmi köztudatba. (Ekkor már természetesen nem a József Attila-i jelentéssel, de - a szintagma nem-identikus ismétlésével - igen jel­lemző módon a József Attila-i vershagyomány tengelyén...) Mindez pedig abban a politikai-ideológiakritikai tartalomban volt tetten ér­hető, amelyik Brecht és Adorno értelmében törekedett az esztéticitás „likvidációjára”: a használati szövegekként felfogott műveknek e program szerint az volt (lett volna) a hivatásuk, hogy a hatvanas évek lírai hermetizmusával szemben - mely a gyönyörködtetés okán úgymond magában hordozta az etablírozódás veszélyét - az iro­dalomellenes kívülállással lényegében az establishment teljes eluta­sítását demonstrálják. Irodalom és társadalom ilyen közvetlen összekapcsolására az ak­kori magyar költészetben éppen azért nem lehetett hiteles példát találni, mert maga az establishment követelte ennek az egymásra­utaltságnak — igaz, mindig csak pozitív értelmű - megerősítését. Ha a Petri-nemzedék - a politikai véleménynyilvánítás minden érthető késztetése ellenére - nem akart a „tűztáncosok” dicstelen útjára tévedni, ilyen módon értelemszerűen nem adhatott hangot a maga szociális elégedetlenségének. Hangot adott viszont - s ebben már valóban az új érzékenység mintáit követte - annak a kívülállásának, amelyik sajátos módon fogta fel a hermetizmusra következő költészeti dezindividualizáció tartalmait. Mert manapság már épp azt vetik - érthetően Handke és más egykori „opportunisták” nézeteit megerősítve - a szenzibilisták szemére, hogy az individuum újraértelmezésében megmaradtak az izolált, a közemberi szerepekbe visszahúzódó egyén lírai önkifeje- 1 1 Herburger: Dogmatisches über Gedichte, Kursbuch 10. 1967. 154. 146

Next