Kulcsár Szabó Ernő: Az új kritika dilemmái. Az irodalomértés helyzete az ezredvégen (Budapest, 1994)

Az új történetiség esélyei

Hosszú távon ugyanis azzal kell szembenéznünk, hogy amíg újabb kutatók egész nemzedéke az alapoktól fogva el nem sajátítja a szövegekkel való korszerű szembesülés nem-szubsztancialista meto­dológiáját, a magyar irodalomtudománynak még csak esélye sem lesz a nemzetközi folyamatokhoz való csatlakozásra. Hiszen — elte­kintve most a kevésszámú kivételtől - mestereik többsége azon a marxista tradíción iskolázódott, amely a magyar irodalomtudomány nemzetközi párbeszédkészségét és -képességét éppúgy megsemmi­sítette, mint konvertibilitását és általános szavahihetőségét. Ennek a kontinuitástörésnek a hatásaival feltehetőleg még évtizedekig szá­molnunk kell, hiszen a kutatás - csak a huszadik századi irodalmun­kat nézve - még mindig az irodalomtörténet szociálideológiai kon­textusában megfogalmazott kérdésekre összpontosul. Mert igaz ugyan, hogy a hangsúlyok részint átkerültek a modernség korábban hátrányosan megkülönböztetett klasszikusainak életműveire (Babits, Kassák, Kosztolányi, Márai stb.), de a József Attila-kutatás például továbbra is túlnyomórészt életrajzi, párttörténeti és patopszichológiai kérdéseknek szenteli a figyelmét. A költő párthoz való viszonyának többedik átértékelése, vagy betegségének diagnosztizálása még min­dig több energiáját köti le a József Attila-filológiának, mint megle­hetősen bonyolult költészettörténeti helyének a meghatározása. De Szabó Dezső vagy Márai Sándor irodalomtörténeti rehabilitálásának műveletei sem jutottak még túl a jő harminc éve forgalomba hozott ideológiakritikai koncepciók első helyesbítésein, s kettejük közül is egyelőre csak Márai jutott méltó recepciós lehetőségekhez. A Mari­­nettivel és másokkal kapcsolatot tartó Szabó Dezsőt viszont Bori Imre kezdeményezései ellenére sem jutott eszébe felfedeznie a hazai avantgarde-kutatásnak, marad tehát érvényben továbbra is a rigid Nagy Péter-féle értékelés: az író mint a magyar fajmítosz eltévelye­­dett ideológusa. S ezek a tapasztalatok arra intenek, mindaz megismétlődhet, ami a Kassák- és az avantgarde-kutatás történetét tragikomikus körül­mények között úgy vetette vissza két-három évtizeddel, hogy ma már egy Moholy-Nagyot is a nemzetközi avantgarde-szakiro­­dalomból kell magunknak újrafelfedeznünk. A nemzetközi iro­dalomtudománnyal való együttalakulás esélyét sajnos nem csak a rossz intézményi és publikációs feltételek nehezítik. Sokkal elszomo­rítóbb jelzése a kontinuitás megszakadásának, hogy az európai szel­lemi folyamatokkal való együttgondolkodásnak már az igénye is alábbhagyott, s így minimálisra zsugorodott a még közös és talán 98

Next