Mikó Krisztina: Halász Gábor (Budapest, 1995)

Irodalmi pályaív a két háború között

a megjelenést követően olvasta az egyébként agyonhallgatott Nagyon fáj-kötetet is, melynek alapján észrevette, hogy ez a gyűjtemény már a hajdani derű végleges eltorzu­lását s az életút tragédiába fulladását jelzi. Ez az egyéni tragédia újra csak a haláltudat élményével való szembenézésre késztette Halász Gábort. Kiváló alkalmat teremtett erre az a megemlékezés, melyet Évfordulóm, Babits halálának évfordulójára formált meg a tanítvány. írása ugyanis kettős nemzedéki számvetéssé szélesedett, jóval túlmutatva az ízlésformájuk különbségén alapuló hajdani vitán, melyet most már nemcsak elődeivel és önmagával, hanem ifjabb pályatársaival is meg kellett vívnia. A „köztes helyzetben” végzett önvizsgálat egy megalkuvás nélküli magatartás és abszolútumigény, énvállalás és újat kereső kíváncsiság, haláltudat és bé­kevágy szintézisét állította szembe nemzedéke szubjektivitást és tárgyilagosságot egyeztető törekvéseivel. És remélte, hogy „a nemzedék, amelyikben volt tehetség műve folytatására, elég erős lesz magatartása megőrzésére is”237 1 942-ben, amikor a „Box­­bajnok” nemcsak kísértett, de szét is verte Európa szellemi egységének javát, s amikor nemsokára Halász Gábor is „a kínoknak eleven, süket és forró sötétjébe szállt”, a tanít­vány kettejük közös portréját rajzolta meg abban a már hivatkozott mementójában, me­lyet közös munkájukra, Az. európai irodalom olvasókönyvére emlékezve készített a művek közvetítésével létrejött, élete örök emlékeként megőrzött „nagy találkozásról”. Erre emlékezett vissza, s Babitsról utoljára ezt ismételte meg, Babits és a saját, baráttá vált élménykönyvtárának összekötő erejét bizonyítva.238 A felgyorsult időben Hogy a világ végzetes esztendők felé halad, azt íróink hosszú ideje érzékelték már. S hogy rövidesen kifordul önmagából, azt sokan a szó fizikai értelmében tapasztalták is. Ez történt Halász Gáborral, akit, mint már írtam, 1943. július 18-án behívtak munka­­szolgálatra az Albrecht Laktanyába, ahonnan Fitz József főigazgató közbenjárásának eredményeként három hónap múlva visszatérhetett munkahelyére, a Széchényi Könyv­tár Kézirattárába. Élményeiről feljegyzések vagy levelek nem maradtak, csak további műveinek tematikája jelezte, hogy fordult vele a világ, hogy a valóban ismeretlen jö­vendő számára összegez, számvetéseket készít és - kristálytiszta logikával - lezárja vitáit is. Az 1943. esztendő vitathatatlanul legfontosabb tanulmánya Az ébredő város címmel egy új folyóirat „margójára” készült, s az évek óta aktuális újabb nemzedéki vita első teoretikus összegzése volt. A nagy összeütközést megelőzően Halász alapállásának kör­vonalait rajzolta meg az a tanulmány, melyet Kosztolányi humoráról készített a Magyar Csillag számára. A már problémaérzékelésében is különös írás arra az esszéírói koncep­cióra épült, hogy a magyar költészet „homo ludensének” humora ugyanazon a részvéten, szeretetett és rokon érzésen alapult, mely az esszéíró realizmusértelmezésének lényege volt. Halász tehát már 1943-ban módosította az utókor Kosztolányiról kialakított arcké­pét azzal, hogy műveinek hangsúlyait a játékosságról és az esztétizálásról a megtiprot­­takkal való együttérzésre s arra a mikroszkopikus látásra helyezte át, mellyel a költő a „bús pesti nép” jellegzetes figuráit megidézte. Bizonyos tehát, hogy a „homo ludens” humora abból az élet apró nyomorúságait tükröző személyes kapcsolatból fakadt, mely Kosztolányit érző emberként és fölényes intellektusként e kisvilághoz kötötte. A stílus 148

Next