Mikó Krisztina: Halász Gábor (Budapest, 1995)

Irodalmi pályaív a két háború között

Hogy Halász Gábor minden írása egy ok-okozati összefüggésrendszer kiépülésének dokumentuma volt, azt a Tükörben megjelent, „társalgó” tanulmánycsokorban az is je­lezte, hogy a világfürdők századokon átívelő „külön világából” hirtelen Az első magyar kapitalisták közé, a XV. századba vezette vissza olvasóit az esszéíró. írását a nagy kö­zépkor-tanulmány első fejezetét követően s a másik két részre való felkészülést előké­szítve vélhetően azért fogalmazta és jelentette meg, hogy Huizinga nagy, korszakhatá­rokat feloldó műve alapján a feudális világkép és a polgárosodás összefüggéseiről a szaktanulmányban is felhasználható következtetéseket vonhasson le. A korszakok szin­tézisének megteremtésében, a Mediciek, a Fuggerek és a Thurzók világában tallózva ugyanis arra a később is újraélesztett következtetésre juthatott, hogy történelmünk első, „falánkan polgári”, majd „élvezőn elnyújtózó” időszaka - miként azt korábban már Thienemann kifejtette - a XV. század volt, a fin de siècle előképe. Három költő és ,,magát emésztő” mesterük Mint már eddig is láthattuk, az utolsó békeévben nagyobb lélegzetű összefoglaló tanul­mányok nem készültek Halász Gábor műhelyében. „Attörés”a „nemzedéki” líraproblé­mák megoldásában történt, abban a négy, valóban nagy jelentőségű tanulmányban, me­lyek szinte egymást követően jelentek meg a Nyugat hasábjain. A sort/i? új Illyés Rend a romokban-kötetének analízise kezdte meg. E kötet, mint már korábban említettem, Ha­lász számára a költői hangváltás rendkívüli pillanatának rögzítése mellett a népies moz­galom első megtorpanását is bizonyította, s a kettős küzdelemben az esszéíró a vívódó Illyésben ismerte fel az „igazi” költőt. Annál is inkább, mivel Illyés lírájában és válságá­nak megítélésében meghatározó szerepet tulajdoníthatott a nemzedéki kérdésnek, ezúttal is pontos képet festve a mindenkori második nemzedéknek az önállóságért vívott nehéz küzdelméről éppúgy, mint a harmincas évekbeli költészet elmélyülésének ok-okozati összefüggéseiről. „Kétségtelen, hogy az egész nemzedék, melyhez Illyés is tartozik, fá­radt és kiábrándult, csüggedt makacsság viszi tovább az útján, ragaszkodás a tépett esz­mények között a magatartáshoz”145 - summázta tanulmányának első és legfontosabb kérdéskörét Halász Gábor, hogy az Illyés-líra továbblépést sejtető hangváltásának pilla­natát is rögzíthesse: „Virtuóz lett, hogy mélyebbre hatolhasson, többet adhasson saját magából, mert csak a legmagasabb teljesítmény segít tovább a lélek útvesztőjében.” 46 A következő líraelemző tanulmány azt a helyzetet vizsgálta, amikor a legnagyobb művészi teljesítmény a lélek útvesztőjében való teljes elmélyülést bizonyította. Az elemzés tárgya a néhány hónapja halott József Attila volt, akit az esszéíró hangsúlyozot­tan nem a tragikus halál „fényében”, hanem - értékcentrikus esszéírói minőségigényét bizonyítva - kötetről kötetre fedezett fel. Volt tehát József Attila életében olyan rangos esztéta, akiben idejekorán visszhangra talált a költő gaminos hetykeséggel megfogalma­zott figyelmeztetése („csak az olvassa versemet”...), s aki valóban megértéssel és szere­tettel olvasta műveit. Halász elemző-emlékező tanulmányát ezért is hatotta át az a meg­rendülésből fakadó bensőséges líraiság, mely nagy portéi hangulatára emlékeztetett, miközben esztétaként a lezárt egységként értékelhető életmű egészének formálódása izgatta már. Külön érdekessége a tanulmánynak, hogy Halász már a Szép Szó József Attila-emlékszámának, közelebbről Bak Róbert körfolyamat-elemzésének ismeretében építette fel a maga elméletét. Felmentette ugyanis a költőt a skizofrénia ítélete alól azzal, hogy észrevette életútján azt az elkeseredettségből és csalódásokból kiérlelt stigmatizá-108

Next