Mikó Krisztina: Halász Gábor (Budapest, 1995)

Habent sua fata scriptores

elvetésével, amikor azokat sok irányban deformálhatta a történelem. Ennek felismeré­séből következett, hogy a második nemzedék minden jelentős reprezentánsa, így Halász Gábor is az örök törvények felkutatására vágyott a kor azon, változó igazságaival szem­ben, melyek szerepet játszottak az emberiség újabb tragédiájának előkészítésében. Ezért és nem „egyszerű” arisztokratizmusból kereste Halász - szinte a késői József Attila elkötelezettségére emlékeztetőén - pályakezdésének pillanatától az értelmet és a törvényt a világ minden jelenségében, első vitapartnerének, Németh Lászlónak azon gondolatához kapcsolódva, hogy „ebben a korban a legfontosabb hibákat el nem követ­ni”. Tévedésmentesen élni - ez Halász számára egyet jelentett a szigorú bírálattal és egy oly típusú tárgyias-racionális világlátással, mely az alkotói szubjektum látszólagos hát­térbe szorításával kiváló alkalmat teremtett a kritikusok számára, hogy az egyszer már inkriminált negyvenes évtized végén az esszéírót a társadalmon való kívülállás vádjával illethessék. Furcsa módon ezt erősítette meg az a terjedelmes esszé is, mely Halász Gábor útját a realizmusig kísérte végig, s melynek szerzője a Nyugat tradícióit és kép­zeletbeli „negyedik nemzedékét” vállaló, épphogy megszüntetett Újhold szerkesztője, Lengyel Balázs volt, aki ekkorra tapasztalatból tudta már, mit is jelent, ha - miként Cs. Szabó László fogalmazott - „vérbeli világpolgárok gondolatait merev és durva vi­lágnézeti zsákolómérlegen mázsálják”.5 Vélhetően ezért is idézte fel újra Lengyel Ba­lázs utolsó tanulmánykötetei egyikében, a Zöld és aranyban (1988), A személyiség ra­dioaktivitása (1981) című írásában annak a tudatformáló személyiségű esszéírónak az emlékét, akit ő és Nemes Nagy Ágnes az „érlelő diákévek” minőségigényével tekintett példaképének. Az újraidézés kronológiájához térve vissza azonban, egyelőre a személyiség és a pálya integritásának védelmében jobbnak látszott - miként azt Illés Endre tette - „kris­tályszobába” zárni azt az esszéírót, akin már ezáltal beteljesedett a későbbi ítélet: „Nép­szerűtlen, szigorú, puritán, magányos lélek, valamiféle furcsa távolságban az irodalom valódi mozgásától.” Már Illés Endre 1955-ben készült Halász-személyiségrajza fe­lemásra sikeredett azáltal, hogy az az esszéírótárs portréjának „szikár” és konzervatív vonásait tovább erősítette, olyan, hatásos fordulatokkal bizonyítva „igazát”, mint példá­ul a Tormay Cécile „karriert ígérő és gyanús” folyóirata és a Halász Gábor közti kap­csolatról szóló. Eszerint ugyanis a negyedik útjáról visszatérő Gullivertől lophatta el Halász Gábor a titkot: „levendulát és dohányt kell az orrunkba tömni, hogy ne érezzük a környezetünk szagát”.6 Szekfű Gyuláét vagy Horváth Jánosét például. Mindezek után nem meglepő, hogy Illés Endre immár szokványos módon különbséget tett a Voltaire és Diderot századában hívő, számára azonban ezt az elkötelezettséget a lettre de cachet műfaja iránti vonzalmával, s nem nagy lélekelemző portréival hitelesítő esszéíró arcké­pei és tablói között, az esszétípusok párharcát természetesen az utóbbiak javára döntve el. Ebből a portréból is kimaradt tehát annak a pillanatnak a rögzítése, amikor Halász elemző életművében alkotói ideálok cseréltek helyet egymással, s az értelem keresésé­nek századában hívő esszéíró a „kétségbeesett felvilágosodás”: a forradalmait vesztett XIX. század világába lépett át, gyakorló kritikusként éppúgy, mint „az élet áldott sok­féleségét” ábrázolva. Illés arcképének felemás jellegét mindezeken kívül bizonyította még az is, hogy az értékelés következetesen elvitatta Halásztól azt a műfajt, mely életművének és nemzedéki tudatának talán leglényegesebb kifejezési formája volt: az irodalmi kritikát, melyhez minden időben hozzátartozik a megítélésbeli tévedések joga. 178

Next