Németh G. Béla: Kérdések és kétségek. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1995)

Kassák klasszicizálódása

ció oly egyre mélyebb és lényegibb rétegeibe, mint ő. Az ő öntanulása az élet külső rétegeiből egyre beljebb haladt abban a törekvésben, hogy a világot tanulja meg elhelyezni a maga egyedi létezésében, s a maga egyedi létezésének legben­sőbb mozzanatait tanulja meg belérendezni a világba. Ez a soha el nem fáradó autodidakta erőfeszítés, s ennek egyre bensőbb és mélyebb járatú menete hatá­rozza meg költészetének alakulását, mert költészete nem egyéb, mint ennek az erőfeszítésnek, ennek a meditációnak kontemplációvá tárgyiasult megjelenése. Ha nagyszerű prózakötetének: belső alakulása külső körülményei tárgyi rajzá­nak az Egy ember élete szerényen egyszerű és gőgösen nagyigényű címet adta, költeményei összességének az Egy szellem alakulása, Egy lélek útja nem kevés­bé szerény, nem kevésbé gőgös címet adhatta volna. Páratlanul nagyigényű szellem volt; páratlanul nagy erőfeszítésű és őszintesé­­gű lélek. Irodalomtörténeteink jobbára igazságtalanok vele, s többnyire akarat­lanul és jószándékűan azok. Mert rendszerint korai korszakainak irányzati áttö­rését hangoztatják fő-fő érdemeként. Bizonyos joggal, persze, hiszen a magyar irodalomban az első világháború körül egymásra torlódó izmusoknak ő volt nemcsak elsőszámú ügyvivője, hanem belőlük nagyot alkotó mestere is, akinek ekkori hozadékából József Attila s az ő szinte mindegyik nemzedéktársa és utóda bőven merített, szinte egészen máig. Csakhogy Kassák érett férfiesztende­iben is nagy művész, magával ragadó lírikus volt. Vagy éppen hogy akkorára lett nemcsak magával ragadó, hanem megrendítő költő is. Akkor, amikor már rég maga mögött hagyta a kihívó kísérletezés kifogyhatatlan leleményű gesztusait, ám magával hozta e gesztusok immár szelíddé mélyült lelki indítékait s most már aránnyá érett mesterségbeli gyümölcseit. Önnön emberi lényegének folyto­nos meditáló tanulása volt ez, s megjelenítése a tanulás nyomán - meditációja szülte eszközeivel - belátott lehetőségeinek, vállalható törekvéseinek, életszabta határainak, de egyben meg nem valósulható vágyai fönntartásának is. Az ifjú Kassák nagyon is ismerni, tudni vélte önmagát s nagyon is csalhatatlan biztosítéknak elveit, lebírhatatlannak vágyait, korlátlannak lehetőségeit. A ma­ga nevében szólt, de egy, a diadalát már előre átélt hatalmas históriai kórus tagjaként recitálta himnuszait és ódáit, szabadon, önként és természetszerűen válogatva és oltva egymásba a mi és az én valójában egymástól oly távoleső névmásait: Mi nem vagyunk tudósok, se méla, aranyszájú papok és hősök sem vagyunk, kiket vad csinadratta kísért a csatába s akik most ájulton hevernek a tengerek fenekén, napos hegyeken és a ménkővert mezőkön szerte, szerte az egész világban. A kék firmamentum alatt most bitang vérben fürdenek az órák ... De mi már távol vagyunk mindentől. Ülünk a sötét békekaszárnyák alján: szótlanul és teljesen, mint maga a megbontatlan anyag. Tegnap még sírtunk s holnap, holnap talán a mi dolgunkat csodálja a század. Igen! Mert a mi csúnya tömpe ujjainkból már zsendül a friss erő, 158

Next