P. Szűcs Julianna: Nagytotál.Magyar összképek a úzeumban, a tárlaton és a nyilvános térben 2009 és 2018 között (Budapest, 2019)

Tervek a jövő számára

a történelmi Magyarország - sok okból jogosan - elbukott, s hogy a szövet­séges csapatok akkor is kénytelenek voltak egy bűnbe esett fasiszta csatlóst fölszabadítani, ha Jaltában „minket eladtak az oroszoknak”, pontosabban „az oroszoknak adtak el és nem a Nyugatnak". Mert hogy némiképp megér­demeltük. Ráadásul ezek az objektumok és terek szerződésekkel nyomaté­­kosítva és a mai Magyarország külpolitikai érdekeinek figyelembe vétele okán „úszták meg” a rendszerváltás forgószelét. Az 56-os emlékmű „bűne” a legbonyolultabb. Rossz időben született rossz helyen. Hiába alkotta arra érdemes művészkollektíva (az IY Csoport), hiába volt anno a nemzetközi zsűri elnöke a ma élő legtekintélyesebb művészet­­történészek egyike (Hans Belting), az ötvenedik évfordulót kísérő botrány­­sorozat megtette a magáét. Arról nem is beszélve, hogy az akkori miniszter­­elnök merte a mementót fölavatni, a köztársasági elnök pedig inkább nem merte. Ráadásul a műegész - mint ismeretes - túlságosan hasonlít a berlini Holokauszt-emlékműhöz, azaz akasztott ember házában emlegeti a kötelet. De nem csak ezért. A Dózsa György út (Aréna út) a löszre írt magyar his­tória szimbolikus toposza. Itt robbantatta föl Rákosi a Regnum Marianumot. Itt állt Sztálin szobra (Mikus Sándor). Itt maradt meg jó darabig a csizmája. Itt emelték az „emberarcú" Lenin-emlékművet (Pátzay Pál). Itt riogatott kendőt lebegtetve a Tanácsköztársaság katonája (Kiss István). Itt nem va­lósult meg - szerencsére - a Nemzeti Színház még a jelenleginél is rémüle­­tesebb terve (Hofer Miklós). Itt rozsdásodott el a gyönyörűre álmodott, de igazán soha meg nem valósuló Időkerék (Janáky István). A Dózsa György út - és persze a Szabadság tér és a Gellérthegy és a Kos­suth tér és a Duna-part - akár akarjuk, akár nem, kollektív emlékeink egy­másnak ellentmondó históriáival van teli. Aki töröl belőle, esőstől fogja egy­szer visszakapni. „Megtörtént dolgokat nem tehetünk meg nem történtekké, és másként nem rendelhetjük őket szellemünk alá, mint hogy megértjük őket” - mondta volt Benedetto Croce,3 pedig ő nem ismerte az inkriminált helyeket és nem is olvasta a készülő alkotmány bevezetőjét, Költőibben ezt úgy fogalmazta meg a század első harmadában József Attila: „csak ami nincs, annak van bokra"4 3 Benedetto Croce, Az aesthetika alapelemei, Franklin, Budapest, 1917, 111. Fordította: Farkas Zol­tán. 4 József Attila: Eszmélet TERVEK A JÖVŐ SZÁMÁRA________________________________________________________________________________211

Next