Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

évszakok 128 évszakok „Enged a Halál fagya” (Adam de Saint-Victor: Húsvéti ének). A katedrálisok szobrászati díszí­tésében az asztrológiai témájú domborművek mellett jellegzetes témacsoportot alkotnak az évszak-, ill. hónapábrázolások, a tizenkét állat­övi jegynek megfeleltetett hónapok (pl. az amiens-i Notre-Dame-székesegyház nyugati főkapujának domborművei, 1221—1269) (—> állatöv). A főúri megrendelők számára készí­tett, az imádságok rendjét előíró késő közép­kori hóráskönyvek (pl. Limbourg fivérek: Berry herceg hóráskönyve, 1413—1416) és az egyházi év ünnepeit tartalmazó breviáriumok (pl. Grimani-breviárium, 1500 k., Velence, Bib­­lioteca di San Marco) az egyes évszakok vagy hónapok jellegzetes ház körüli és természet­ben végzett tevékenységeit, munkáit ábrázol­ják (—> naptár). • Az antikvitás óta (kezdetben pl. szarkofágokon, diadalíveken) az évszako­kat allegorikus figurák személyesítik meg: a Tavasz virágkoszorút, a Nyár kalászfüzért visel a fején, az Ősz homlokát szőlőlevelek övezik, míg a Tél rozsét tart a kezében, s meleg ruhá­ba burkolózik. Ezt az ikonográfiái hagyományt követi Hendrik Goltzius sorozata is. □ Hendrik Goltzius—Jacob Matham: A négy évszak (1589, Bp., Szépm. Múz.). • Nicolas Poussin A négy évszak c. festményciklusa (Pá­rizs, Louvre) az egyes évszakok szimbolikáját olyan ószövetségi jelenetekkel kapcsolja össze, amelyek egyben a keresztény teológia rend­szerében előképekként újszövetségi jelentést is hordoznak. A tavasz (1659) a Teremtés utá­ni földi Paradicsomot ábrázolja, amely a mennyek országának ígérete (—> kert, —> vi­rág). A nyár (1660—1664 között) Rut és Boáz menyegzőjét eleveníti meg, amely Krisztus és az Egyház jegyességére utal. Az ősz c. festmé­nyen (1660—1664 között) a szőlőfürttel visz­­szatérő, Kánaánban járt felderítők láthatók; ez az ábrázolás az oltáriszentség előképe (—> sző­lő). A tél (1660—1664 között) a vízözönt és —> Noé bárkáját jeleníti meg, amely egyben az Utolsó ítéletet és az igazak megváltását jelké­pezi (—> hajó/bárka). • A mérsékelt égöv négy évszaka az európai költészetben az emberi sors, érzelem, életkor tipikus metaforája, szimbóluma. A tavasz a születés és újjáéledés, a gyermekkor, az ifjúság, a szerelem, a boldog­ság jelképe (Meleagrosz: Tavasz; Carmina Burana, Tavasz édes mámorában; Ady: A tűz már­ciusa; József Attila: Hexaméterek). A hit, a re­mény szimbóluma: „Napfényre vágyik ma mindenki, / A feltámadást imigy ünneplik” (Goethe: Faust, I); „Óh, Tavasz, óh, Húsvét,/ Emberek ősi biztatója” (Ady: A szép Húsvét). A nyár a beteljesedés és öröm kifejezője (Car­mina Burana, A nyár derűs örömével; Petőfi: Resz­ket a bokor, mert...); de az —» aratás szimboli­kájával összefonódva ’forradalom’ jelentésben is szerepelhet (pl. József Attila: Nyár). Az ősz az öregkor, az elmúlás, a hanyatlás, a rezigná­­ció képe (Baudelaire: Őszi ének; Verlaine: Őszi chanson; Berzsenyi: A’ Közelítő Tél; Ady: Három őszi könnycsepp; Kosztolányi: Vörös hervadás). A tél a pusztulást és a halált jelentheti (Walter von der Vogelweide: A tél minékünk mily kárt okozó...; Jeszenyin: Behavazott síkság). Az év­szakok változása, az egyes évszakok közötti kü­lönbség, különösen a tavasz és nyár melegé­nek, napsütésének, termékenységének és a té­li hidegnek, a korai sötétedésnek, a növényzet pusztulásának a szembeállítása gazdag jelen­téstartalommal bír (Bión: Az évszakok; Arany János: Ősszel, Toldi, I. 1, Toldi estéje, I. 1, VI. 38; Babits: Ősz és tavasz között). Goethe Werther­­jében az évszakok változása a főhős sorsának és érzelmeinek tragikus végbe torkolló folya­matát jelképezi. Csokonainál boldogság és boldogtalanság kettősségét jelzi: „Tavaszom, vígságom / Téli búra vált” (A Reményhez). Vö­rösmarty Előszó c. versében a reformkor és a szabadságharc, valamint a bukás utáni meg­torlás ellentétét a tavasz és a tél szimbolikájá­val fejezi ki: „Zöld ág virított a’ föld’ ormain.

Next