Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

ősz 366 öt legzetes elemének, a magánynak, az elidege­nedésnek a kifejezője, pl. Adynál: „Sem utód­ja, sem boldog őse, / Sem rokona, sem isme­rőse/ Nem vagyok senkinek” (Sem utódja, sem boldog őse...); József Attilánál: „Nincsen apám, se anyám, / se istenem, se hazám” (Tiszta szívvel). —> aggastyán [U. E.] ősz: —> évszakok őszirózsa/krizantém: Mint általában a vi­rágok, alapvetően az illékonysággal, a töré­kenységgel és a tisztasággal kapcsolatos. • Kí­nában az ősz növénye; a visszavonultság, a hosszú élet jelképe (—> évszakok). • Japánban szintén a magas kort, valamint a csendes bol­dogságot fejezi ki. Q A japán császári ház emblémavirága (Kamakura-korszak). • Csinoku Fehér krizantém c. haikujában a szép­ség szimbóluma. • Európában virágzásának évszaka és színének halványsága tette a bánat, a temetők jellegzetes virágává. Adynál „Halál­virág”, amely a szerelem elmúltának tragikus voltát, az asszonyi szépség hervadékonyságát fejezi ki: „Az asszonyom: Halálvirág, / Még sohse láttam: legkülömb, / Tavasszal nyíló őszirózsa” (Halálvirág: a Csók). A pompázó vi­rágokkal szembeállítva a szerény őszirózsák a jövő ígéreteiként jelennek meg 1908-ban írt versében: „Őszi rózsák: proletár-lyányok [...] lesztek ti még csodavirágok” (Az őszi rózsák). • Az 1918-as magyar polgári forradalom (az „őszirózsás forradalom”) idején a katonák le­tépték a sapkájukról a Monarchiára emlékez­tető „sapkarózsát”, és helyére fehér őszirózsát tűztek a vértelen, békés, tiszta szándékú átala­kulás melletti elkötelezettségük jelképeként. Juhász Gyula sorai is ezt tükrözik. „Forrada­lom fehér virága, / Sir virága, / Föltámadást hoztál e tájra” (Őszi rózsa). Füst Milán Őszirózsa c. versében az öregkorral áll kapcsolatban: „Késői virágzásra szántál, / őszirózsának tél előtt.” —> fehér, —> virág [R. G.J öt: Attól függően, hogy mely számok ösz­­szegeként keletkezik, igen szerteágazó, gyak­ran ellentétes értelmezések alapjául szolgál­hat. A —> kettő és a —* három összegeként egyszerre feminin és maszkulin. Ily módon egy alakba sűríti az analízis (kettő) és a szinté­zis (három) egymásnak ellentmondó elvét. A dinamizmus, a teremtő aktus, ill. a terem­tett élet, a kreatúra száma. • A —» négy (a to­talitás, a mikro- és makrokozmosz) és az —>• egy (azaz az egység, a Monád) egybeolvadása (4+1) az alapja a beavatási szertartások szim­bolikájának. E modell szerint az öt a túllépés, a meghaladás, az átlényegülés száma; az „ötö­dik elem”, a quinta essentia. Az. alkimisták szá­mára a quinta essentia a —> kör négyszögesíté­seként jelenik meg. • Alapvető szerepet ját­szik a keleti kultúrákban. Kínában öt fő ele­met különböztetnek meg (fa, tűz, föld, fém, víz); ezen öt elem határozza meg a természet­ben lejátszódó folyamatokat. Az öt elemmel áll kapcsolatban az öt égtáj (Kelet, Dél, Kö­zéppont, Nyugat, Észak), az öt bolygó, az öt légköri jelenség, a színek, az emberi test szer­vei, az öt érzék, az öt íz és az öt erény. Az ál­lam létét fenntartó vallási kultuszba illeszkedő zene pentaton hangrendszere az örök világtör­vény megnyilvánulása. Az egyes hangmagas­ságokhoz kozmológiai jelentéseket rendeltek: az alaphang az egészet, a következő hangok az egyenkéntit jelölték (pl. öt égtáj, öt társadalmi rang, öt tulajdonság stb.). A föld, a kinyilat­koztatott univerzum, a mikrokozmosz száma. Benne olvad össze a —> jin és jang, azaz a női (kettő) és a férfi (három) princípium, ezáltal az evilági teljességet jelképezi. A népi taoiz­­musban a mennyek fiát, a császárt az öt hegy­csúcs (az öt égtáj és az öt szín) urai támogat­ják. Az ún. Öt kánon az öt szentként tisztelt könyv gyűjtőfogalma (Dalok könyve, írások köny­ve, Szertartások Jeljegyzései, Tavasz és ősz, Változá­sok könyve). • A bráhmanizmus lélekvándor­lás-tanában az ember öt tűzből születik és öt tűzben hamvad el, mielőtt új alakban ismét a világra jönne. A hinduizmusban a megváltás­hoz öt út (ötféle jóga) vezet, és —» Síva istent is gyakran képzelték el öt (négy látható és egy láthatatlan) arccal, amely az öt égtáj felé for­dul. • A buddhizmusban a manifesztáció, a világban való testi megjelenés. Öt bódhiszattva uralkodik az öt égtájon, az öt erényen, az öt színen és az öt érzéken. A buddhista világmo­­dell szerint a szent hegyet, a Mérut (a közép­pontot) öleli közre a tengerek által szétválasz­tott négy földrész (—» hegy). A mind a hindu­izmusban, mind a buddhizmusban megjelenő —> mandala ugyancsak a középponttal ellátott,

Next