Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

piramis 382 piros/vörös ez az igaz hitre áhítozó hívő lélek jelképe. A velencei Basilica di San Marcóban az ember teremtését ábrázoló mozaikon a lélek lepke­szárnyakon repül Adámhoz, mikor Isten éle­tet lehel a testébe. • Danténál a pillangó báb­ból való átváltozása a földi létből az égi szférá­ba való emelkedés példája, az emberi lélek szimbóluma: „Nem látjátok, hogy az ember mi? Féreg / Mely majd formáland angyali pil­langót” (1st. Színj., Purgatorium, X. 124—125). Shakespeare-nél a múlandóság kifejezője: „Pillangó az ember: / Csak a nyárnak mutatja szárnya hamvát” (Troilus és Cressida). A Lear ki­rályban a hatalmasok hiú világára utal: „neve­tünk/ Az arany lepkéken.” Csokonai A pillan­góhoz c. versében a tavasz, a boldog életszakasz jelképe, de Amor és Psyche története kapcsán a lélek szerelmi kínjait, valamint a halál utáni boldogabb létezés reményét is felidézi: „Mikor lesz, hogy lelkem, letévén / A testnek gyarló kérgeit / S angyali pillangóvá lévén, / Lássa Olimpus kertjeit.” Adynál az elérhetetlen eszményi tisztaság és szépség kifejezője: „Vala­mit tán szeretnénk, / Pillangó-élet hasonát / S tűnnek tőlünk a lepkék” (Elszállnak a lepkék). A kitáruló őszirózsára szálló lepke viszont az erotika és a pusztulás jelentéseit hordozza: „Fekete pillangók fogatján / Megyek majd az utolsó csókra” (Halálvirág: a Csók). Vitéz Mihály ébresztése c. versében Csokonai költészetének szépségét, könnyedségét dicséri, hiszen ő volt az a magyar költő, aki a szavaknak „gazdag pil­langó-szárnyakat adott”. József Attilánál az el­múlás, a kétségbeesés tragikus képe: „Lám­pámba az éjnek / pilléje repdes, / gyász vergő­dik a falon” (Miben hisztek...). Weöres Sándor Toccata c. versében az örök anyag („egy marék por”) ellentétpárja, a halandóságában egyedi, egyéni lélek szimbóluma: „ős-kezdet óta / itt vagyok, / de a lepkével meghalok.” [U. E.] piramis: Egyiptomi temetkezési hely, amelynek sírkamrája a fáraó múmiáját és a te­metéskor mellé helyezett kincseket őrizte (—> sír). Az egyiptomi piramis szó (mer ’a felemel­kedés helye’), tehát a fáraó lelkének felemel­kedését jelképezte, mint pl. Dzsószer fáraó lépcsős piramisa Szakkarában (—» lépcső). A későbbi, gúla alakú piramisok szoláris jelen­tést hordoztak: felépítésük a Nap felkelésének és lenyugvásának útjához hasonló (pl. a gizehi piramisok, Kheopsz, Kephren és Menkauré fáraó piramisa). Egy természeti jelenség, a ke­leti, ill. nyugati horizonton látható fénysuga­rakból kirajzolódó háromszög, az ún. zodiákusfény is erősítette a Nap és a piramis­­forma összekapcsolásának gondolatát. A pira­mis axis mundi, a szent —> hegy jelképe; csúcsa, amely a piramis legszentebb része, a legfel­sőbb szellemi képesség kifejezője. • A Her­mész Triszmegisztosznak tulajdonított írások szerint a teremtő Igét szimbolizálja, az elsőd­leges, a nem nemzett hatalmat, amely az Atyá­ból származik, és amely minden földi dolgok irányítója a maga tökéletességében és termé­kenységében. • Az alkimisták a kör négyszö­gesítésének problémáját a piramis méreteinek és geometriai felépítésének felhasználásával vélték megoldhatónak. Az építmény négy há­romszögletű, egyetlen csúcsban érintkező ol­dallal a négy elem alkimista szintézisét jelké­pezi (—» elemek). • Felépítése minden autok­ratikus társadalmi forma modellje; a hierar­­chizáltság ölt benne testet. Madách Az ember tragédiája c. drámájának negyedik színében, valamint Juhász Gyula A „győzteseknek” c. ver­sében a zsarnoki hatalom szimbóluma: „O, fáraók, vigyázzatok, a szolga / Egy nap a gúlát a pokolba hordja.” Kányádi Sándor Pergamen­­tekercsekre c. versében is az elnyomó hatalom képeként jelenik meg. —» létra, —» szfinx [E I.J piros/vörös: Éppúgy lehet az élet, mint a halál jele; mindkét esetben a vérrel asszociál­ható (—> vér). A nemiség szimbóluma, a libidó színe. A történelem előtti időkben a halottak mellé vörös színű port (okkert) szórtak a te­metkezési szertartás során. • A távol-keleti kultúrákban az öröm kifejezője. • Ókori ba­bona, hogy apotropaikus erejű, megóv a dé­monoktól és a veszélyektől. Az egyiptomiak minden évben befestették fáikat, barmaikat, vagyontárgyaikat pirosra, hogy megvédjék a tűztől és más károktól, s hogy termékenyek legyenek. A zsidók ajtófélfáikat az áldozati bá­rányok vérével festették meg, hogy megóvják házaikat a tíz csapás öldöklő angyalától (Kiv 12,22—24) (—> ajtó, —► bárány/juh). • Görög­országban vörös leplet borítottak a holtakra, ezzel jelképesen áldozattá avatták, hogy kibé­külve az alvilágiakkal, lejuthasson birodalmuk­ba. Az antikvitásban a szeretet, a szerelem, a szenvedély kifejezője; Rómában a menyasz­­szony tűzpiros fátylat visel, ez ajlammeum (—> fátyol/lepel). Erő-, tűz- és hatalom-jelképként is szerepel (—> bíbor). • A zsidó és keresztény

Next