Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

szürke 444 szűz versében az antik sorsistennőkkel összefüggő jelentések a „Germánia szemfödelét” szövő takácsokhoz kapcsolódnak. • A magyar költé­szetben Ady világháborús lírájában a pusztulás képe a széteső szövet: „Egész világ szőttje ki­bomlott” (E nagy tivornyán). József Attila Esz­mélet c. versében az emberi végzet oka az eset­legességekből összeszövődő törvényszerűség: „csilló véletlen szálaiból / törvényt szőtt a múlt szövőszéke / és megint fölnéztem az ég­re / álmaim gőzei alól / s láttam, a törvény szövedéke / mindig fölfeslik valahol.” Tóth Árpádnál a biblikus jelentés szerepel: „O, Is­ten, Isten, lelkek ősz takácsa, / Nézd drága kelméd, kincses szőttesed [...] A sok finom fonál hogy szétesett —” (Az árnyból szőtt lélek). Weöres Sándor az ősi természet gazdag, ter­mékeny bőségét, az élet kialakulását jelképezi a szövés folyamatával: „vad vonulás alján, álomban sző-fon, remeg” (Hatodik szimfónia, Az ősidő). Post-existentia c. versében a létezés örök folyamatának képe: „Nem nyughatsz ad­dig [...] míg át nem szőtted árnyad és színed / a szerelem végtelen szőttesébe.” —> fonal/fo­­nás [Ú. E.] szürke: A —> színek világának centruma, az átmenet minden szín között: ebben az ér­telemben az ember szimbóluma. A —► hamu és a —► köd színe, ezáltal a szomorúság, a me­lankólia, az unalom, a nyomasztó „szürke” hangulat, a depresszió. • A keresztény szim­bolikában a test halálát és a lélek halhatatlan­ságát jelképezi. Ezért az Utolsó ítéletkor Krisztust szürke ruhában is ábrázolják. Ebben a kettős értelemben vált az egyházi közössé­gek, a rendek megkülönböztető színévé. A fe­rences rend kezdeti, teljes evangéliumi sze­génységet hirdető korszakában szürke, durva ruházatot írt elő tagjainak, amely a kolduló rend teljes alázatát, földi hívságoktól való el­fordulását fejezte ki. Elnevezésük is erre utal: „szürke barátok”. Ehhez a képzetkörhöz kap­csolódva az egyszerűség, a szegénység, a bűn­bánat kifejezője. • A színek ellentéteként a semlegességet, a középszerűséget és a hétköz­­napiságot jelenti, pl. Ady Vízió a lápon c. versé­ben: „...Szürke, silány, szegény világ. [...] A szürkeségből néha-néha / Kidugom büszke, nagy fejem.” Különállását az elszemélytelení­­tő, hétköznapi tömegtől Új vizeken járok c. ver­sében hangsúlyozza: „Én nem leszek a szürkék hegedőse.” Szürkeség, ill. szürkület formájá­ban a magány, a reménytelenség kifejezője, pl. József Attila Mióta elmentél és Szürkület c. ver­seiben. [R E.J szűz: Az élet aszketikus megszenteltségét, a tisztaságot, az istenséggel való kapcsolattar­tást fejezi ki számos kultúrában. À szakrális szervezethez több helyütt szűz női papi rend is tartozott, pl. az inkáknál a Nap jegyesei mindenkitől elzárva éltek. A szűz foganás mí­tosza szerint szűz anyától származott sok nép kiváló hőse, istene, gondolkodók és uralkodók (pl. a mexikói főisten, Quetzalkoatl; Ozirisz, Attisz és Mithrasz, Perszeusz, Hébé és Hé­­phaisztosz, valamint Nagy Sándor és Jézus Krisztus). Ezekben az eredetmondákban a szűz foganás misztériuma az isteni eredet, a mágikus erő, a különleges képességek birtok­lásának kifejezője, amely a kiválasztottság bi­zonyítéka. • Az antikvitás szűz istennői a le­­igázhatatlanság megtestesítői (—* Artemisz/ Diana, —» Pállasz At hé n é/M i ne r va). Rómában a szűz Vesta tiszteletére rendelt papnők ren­delkeztek kiemelkedő szakrális funkcióval: az állam életének kiegyensúlyozottságát és állan­dóságát jelképező tűzhely őrzése volt a felada­tuk (—» Hesztia/Vesta). A szűz prófétanők, a szibüllák feladata volt az istenek üzeneteinek megértése és tolmácsolása (—> próféta/vates/ szibülla). Vergilius a IV. eclogában említi a szűz eljövetelét: „Eljött már az idő, mit a jósnő szent szava hirdet / újraszületve az évszázak nagy rendje megépül. / Már megtérhet a Szűz, meg az ősi saturnusi korszak, / már új sarjat küld le a földre az ég a magasból” (4—6). A ke­resztény értelmezések ezt a Messiás csodás fo­­ganásának és születésének evangéliumi törté­netével hozták összefüggésbe. Valójában a Szűz csillagképhez kapcsolódó asztrológiai fejtege­tésekre utal, amely szerint az aranykorban a földön élő Diké — az állatöv Szűz jegye — egy újabb aranykorban jön ismét a földre (—> Hórák, —► Szűz csillagkép). • A keresztény­ségben a csodás, szűzi fogantatást és születést —> Jézus Krisztus, a Megváltó istenségének je­leként értelmezték (—> Angyali üdvözlet, —*• egyszarvú, —► Szűz Mária). Ennek ószövetségi előképe Izajás próféta jövendölése a Messiás szűztől való születéséről (íz 7,14). A szüzesség keresztény eszménye az Úrhoz való kizáróla­gos ragaszkodás és hűség jele. Pál apostol ezt az eszményt javasolja a híveknek a házassággal járó „testi nyugtalanság” helyett: „a szűz arra

Next