Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

452 teknősbéka M Hortobágyon, 1903, Pécs, Csontváry Mú­zeum, letét). József Attilánál a kedveshez kö­tődő biztonságot, nyugalmat, otthont asszo­ciálja: „Rokona vagy / a nagy / meleg tehenek­nek, / melyek tejszagú csordában / füves par­ton / egymás mellé heverednek” (Bibliai). —► bika, —» szarv, —> tej [A. B.] tej: Az emlősök, köztük az ember első táp­láléka; a bőség, a termékenység, az anyaság szimbóluma. Spirituális szinten a szellemi vi­lágba való bevezetődés, a tudás és a halhatat­lanságjelképe. • A sumer ünnepekben kiemelt szerepet játszott: „Ünnepeit a bőség tölti el, / vaj, tej loccsantása” (Ének Enlilre, 51). • Kíná­ban az anyatej a fizikai és a szexuális erő, a hosszú élet ősforrása, amelynek gyógyító erőt tulajdonítottak. • Az egyiptomiak elképzelése szerint az —> Izisz istennő tején táplált és nevel­kedett fáraó isteni eredetére utal, amely révén az uralkodó egy magasabb létformához, a meg­világosodáshoz, a bölcsességhez és a halhatat­lansághoz jut el. A halhatadanság elnyerésének mozzanatát jelölte az Ozirisznek bemutatott ál­dozatok végzésekor az a mozzanat, amikor te­jet öntöttek az évet jelképező áldozati asztalra. • A görögöknél a tej, a —> víz és a —> bor a ha­lotti áldozati szertartások során használt tisztí­tó anyagként jelenik meg (Horn. Od., XI. 26— 27). A görög orphikus hagyományban az újjá­születéshez kapcsolódik; a Földanya méhébe lépő beavatott első itala a tej. A Héraklészhez fűződő görög mítosz szerint a héroszt tápláló Héra tejének szétfröccsenő cseppjeiből kelet­keztek a csillagok és a Tejút (Tintoretto: A Tej­út keletkezése, 1582, London, National Gallery). A tej jel-mézzel folyó termékeny ország képze­te Ovidiusnál az aranykor jellemzője: „egy fo­lyamár tejjel, nektárral folyt le a másik” (Met., I. 110). • A keltáknál a halhatadanság szent itala, az íreknél gyógyír, a bretonok mérgezett nyilaitól sebesült harcosokat fehér tehenek te­jével ápolták. • Az Ószövetségben a „tejjel­­mézzel folyó Kánaán” az ígéret földjét jelző gazdagság és bőség jelképe, amelynek képéhez nemcsak a reményteli jövő és földöntúli bol­dogság, hanem a nosztalgikus múltidézés is kapcsolódik (Kiv 3,8) (—> méz). Utalhat Isten igéjére, a szellemi táplálékra (Zsolt 119,103); az Énekek énekében pedig a boldogság képét hordozza: „a nyelved alatt tej van és méz” (4, 11; 5,12). • Az Újszövetségben a gyermeki létre és az emberiség kegyelem előtti állapotá­ra utal ( 1 Kor 3,1—2). Alexandriai Szt. Kelemen Himnusza Krisztushoz c. művében így szerepel: „Mennybéli anya tej: / Jézus Krisztus. / Téged táplálékul / A szellemi mellbimbókról / Mint gyenge csecsemők, / Hamvas ajkainkkal szí­vunk.” Clairvaux-i Szt. Bernât egyik víziójában Mária kebelének tejéből, azaz az isteni táplá­lékból részesült. A Mária-ikonográfia egyik képtípusa az ősi, keleti gyökerű Maria lactans, azaz a szoptató Madonna (—» mell). • Az alkí­miában az aranykészítés egyik alapeleme; a spermához hasonlóan az élet forrásának tekin­tették. • Tóth Árpád Fénylő búzaföldek között c. versében ihletadó őserőként jelenik meg: „Va­lami kancatej-szagú dal / Lelkem ős pusztáiból följön.” [A. D.] teknősbéka: Hüllő, amelynek testét szaru­pajzsokból álló páncél védi. Általában a hosszú élet, a vizek és a megújulás jelképe; lunáris ál­lat. Páncélja révén a rejtett erőre is utalhat. • A sumer kultúrában Enkihez, a föld fölötti és alatti vizek és óceánok urához társul. • Az egyiptomiak szerint a vizek felett uralkodik, ezért az aszály és a szárazság okozója. • Indiá­ban az északi csillag jelképe, az első élőlény, az ős, a megőrző, a vizek ereje. Alsó páncélja a földi, a felső pedig az égi világ szimbóluma, de leggyakrabban a Föld támasztékaként képzel­ték el. —> Visnu isten második megtestesülése­ként tisztelték. • Az ókori kínai világfelfogás­ban megjelenik a kozmikus méretű tengeri teknős, Ao, aki a páncélján hordja a Földet (négy lába a Föld négy sarka), és így a világ tá­masztékát, a kozmosz stabilitását biztosítja. Egyike a négy szent élőlénynek (a sárkány, a fő­nix és az egyszarvú [csi-lin/ki-lin] mellett). A —» víz, a tél, Észak és az ősi káosz megtestesítője. Fekete harcosként is ábrázolják, ilyenkor az erő, a kitartás jelképe. A taoista hagyományban a teknős alakja a nagy triászt vagy a teljes koz­moszt jelképezi: kúp alakú háta az eget, testé­nek közepe a földet vagy az emberiséget, alsó páncélja pedig a vizeket jelenti. A taoisták a hosszú életű —» daru és a teknős tojását és agy­velejét fogyasztották a halhatadanság elérésé­nek reményében (—> tao). Porrá őrölt páncél­ja afrodiziákum. A teknőcpáncél az ősi kínai jóshagyomány megtestesítője, mert a Kr. e. XI. sz.-ban elpusztult Anji jóslatait egy teknősbéka páncéljára írták. • Japánban a jó szerencse je­le és a halhatatlanság szimbóluma. A tengeré­szek istenének, Kumpirának az attribútuma. •

Next