Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

térd 458 test/hús 1816 k., London, National Gallery) és a kon­­templációt. • Az irodalomban állandó toposza az utazásnak, az életútnak (Hóm. Odüsszeia; Baudelaire: Az utazás). Baudelaire Az ember és a tenger c. versében az Én tükörképe: „tükröd ő, hullámzó végtelenje / minthogyha parttalan, bús lelked képe lenne, / s ő is, mint szellemed, örvénylőn keserű.” Arthur Rimbaud A részeg hajó c. költeményében a tenger az elérendő cél, maga a Költészet, a mindent magába foglaló lé­nyeg, a végtelen, határtalan vágy. Az orosz kul­túrában a szabadságeszmény és a nyugati kultú­ra egyik metaforája (pl. Puskin A tengerhez c. költeménye). Petőfi Föltámadott a tenger c. ver­sében a viharos tenger a láncait lerázó, felkelt nép allegóriája. József Attilánál a reménytelen­ség örökkévalóságát jelzi (Örökkön háhorog a ten­ger). Pilinszky Minden lélekzetvétel c. versében az öröklét és a teremtett világ halandóságának kettősségét fejezi ki: „Különös, hogy a tenger halhatatlan, / holott minden hulláma végíté­let.” —> hajó/bárka, —> óceán [V E.] térd: A comb és az alsó lábszár közti ízület. A vitalitás kifejezője; a test erejét és az ember társadalmi funkcióit is jelentheti. A térdhajtás az alázat, a térdre kényszerítés, a legyőzetés je­le. Az önkéntes letérdelés behódolást, az atyai és anyai gondoskodás elfogadását vagy hűség­esküt fejez ki. Valaki térdét megérinteni, átfog­ni: könyörgés és oltalomkérés. Számos ősi kul­túra hite szerint az istenek ereje a térdükben van. • Homérosz Iliásza ban a „térdét meg­­oldá” kifejezés az életerő elmúltára, a hősök halálára utal (XIII. 412; XXII. 335). • A ke­reszténységben a térdre borulás az imádság, a könyörgés jelképe: „aztán odábbment úgy egy kőhajtásnyira, és térdre borulva imádkozott” (Lk 22,41). A térdhajtás az oltáriszentség előt­ti tiszteletadás kifejezője. • Balassi Flogy Júliá­ra talála, így köszöne neki c. versében a térdhaj­tás az udvari szerelem jelképrendszerének ele­me, a nő előtti tisztelet, alázat és szeretet jele: „Térdet-fejet neki hajték.” Pilinszky az örök emberi szenvedés képeként említi a térdrehul­­lást: „...milyen / későn látjuk meg a világ / örökös térdreroskadását” (Milyen felemás). —» láb [K. J.] termés: —» gyümölcs/termés test/hús: A test az élőlény anyagi mivolta, szerveinek és életfolyamatainak teljessége; a hús a test izomzatból és szövetekből álló része. Pozitív és negatív jelentést egyaránt hordoz. Lehet a bűn jelképe, a szellem és a lélek ellen­téte. • A hindu aszketizmus megveti a testet; a buddhizmusban szintén nincs köze a lélekhez, ezért a test csupán „irrealitás”. Ugyanakkor a IV sz.-tól a buddhizmusban és a hinduizmus­ban egyaránt megjelenő tantrizmus az emberi test jelentőségét hirdette. A négy világkorszak végső, hanyatló stádiumában, a jelenlegi kali­­jugában (—> idő) már csak az érzékek, a test mélyéből indulhat ki a megvilágosodásra tö­rekvő szellemi út. Ezért a testet szentségnek, az istenség/—» Buddha székhelyének, a tökélete­sedés lehetőségének tekintették. Az e nézete­ken alapuló hatba jóga rendszerében bontako­zott ki az emberi test misztikus fiziológiája, amely a —» csakra-tant és a szexualitás szakrális értelmezését (—» szent nász) alapozta meg. • Az antikvitásban a harmonikus arányokkal rendelkező emberi test a szépség megvaló­sulása (pl. a sportolókról készített szobrok). Az eszményi férfiszépség mitológiai képviselője —» Adónisz és —» Apollón/Apollo, a női szépségé -> Aphrodité/Venus. Platón tehernek tartja a testet, amely akadályozza az értelem működé­sét. Ezt a gondolatot követték a sztoikusok, csakúgy, mint később a gnoszticizmus és a manicheizmus képviselői. • Az Ószövetségben a test a vérrokonságot, a törzsi együvé tartozást jelentheti: „te az én csontom és húsom vagy” (Ter 29,14). A lélekkel ellentétben a múlandó­ság kifejezője: „Gondolt rá, hogy csak testi lé­nyek, olyanok, mint a fuvallat, amely eloszlik és nem tér vissza” (Zsolt 78,39). Jézus Krisz­tus emberi természetére utal: „S az Ige testté lett, és közöttünk élt” (Jn 1,14); az Egyház pe­dig Krisztus teste. Más értelemben egyértel­műen negatív jelentést kap: „A lélek az, ami él­tet, a test nem használ semmit” (Jn 6,63). Pál apostol leveleiben a lelket befogadó test egy­részt Isten temploma: „testetek a benne lakó Szentlélek temploma, akit Istentől kaptatok” (lKor 6,15—19); másrészt a bűn forrása és eszköze, amely képtelen a szellemi értékek iránti fogékonyságra: „a törvény lelki, magam azonban testi vagyok, és a bűn rabja” (Róm 7,14). Az egyházatyák követték ezt a felfogást, amely szerint a test a szellem ellensége, állan­dóan lázadó, megszelídíthetetlen. Clairvaux-i Szt. Bernât egyik prédikációjában így ír: „Te magad naponként hallgatsz saját Évádra, a tes­tedre, és nem az Istenre” (—» Éva). Egy közép­kori latin himnusz a hittel szembeállított evilá­

Next