Pál József - Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából (Budapest, 1997)

Szócikkek A-Z

tűzhányó 476 tűzhely eggy tűz, / Mondják, hogy az Cupido” (Az emésztő tűz) (—> Erósz/Amor/Cupido). [_) Venus (Kolosvárí Cisio, 1S92, Bp., MTA Kézirattár). • Petőfi így utal saját jellemére: „Te vagy az én elemem, tűz!” (Tűz); a lángot pedig a forrada­lommal azonosítja (A nép nevében). Adynál szin­tén a forradalommal kapcsolatos: „De Tűz, és Tűz, én ifjú testvéreim, / Jaj, a Tüzet ne hagy­játok kihalni” (A Tűz márciusa). A Tűz csibolója c. verse az emberi bátorság, a haladás tettévé ma­­gasztosítja a tűz meghódítását. József Attila Tü­zek éneke c. versében a láng, a szikra a minden­ben, mindenütt ott parázsló, lüktető életet szimbolizálja, míg másutt a mindenkit összefo­gó emberiesség és szeretet megjelenítője: „Va­lami nagy-nagy tüzet kéne rakni [...] hogy föl­engednének az emberek!” (Tél). A tűz forrósá­ga a pusztító háborút, kínzatást is felidézi, pl. a Levél a hitveshez c. Radnóti-versben: „...bíbor parázson, / ha kell zuhanó lángok közt varázs­lóm / majd át magam.” Szabó Lőrinc így idézi fel Buddha Tűzbeszédének tanait: „Szabbam ádit­­tám: minden lángban áll, / felgyújtotta a szenve­dély tüze, / a düh, a kín, a vágy, a vér tüze, / a mindig újraszülető halál” (A kurtizán prédikáció­ja). [R. G.J tűzhányó: —► vulkán tűzhely: Tűzrakásra szolgáló építmény, háztartási tárgy. A —► tűz, az —> oltár és a —» kohó jelentéseivel összefüggésben egy részről a mindenhatóság, a pusztulás, másrészt az ott­hon melegének szimbóluma. A házi tűzhely a természeti népeknél az istenség lakhelye, amelyet különleges tisztelet és gondoskodás övez. A nomád népeknél a tűzhely lángja vilá­gító és melegítő funkciója révén segítő hata­lom, ezért minden ételből, italból jár neki ál­dozat. A szent tűzhely szakrális középpont­ként, oltárként való használata számos vallási szertartás jellegzetes eleme (pl. a védikus tűz­­oltár, az állatáldozatok bemutatására szolgáló égő áldozati oltárok). • A mongol samanista hagyományban a családi tűzhely a termékeny­ségi varázslások helye, az életerő adományozó­ja (—* szén/parázs). • A Távol-Keleten a csa­ládi tűzhely a ház észak-nyugati istene; hozzá fohászkodtak az év végén, amikor számot ad­tak az isteneknek a családtagok tetteiről. A kí­nai és tibeti hagyományban a hármas szám, a szilárd alátámasztás kifejezője kapcsolódik a tűzhelyhez (—> három). • Az antikvitásban a ház középpontja, a család és a nemzetség kul­tikus szertartásainak helye. A tűzhelynél kije­lölt hely a családba fogadás aktusa, s a mene­déket kérőket a tűzhelyhez vezették. A tűzhely a görög templom mintájául szolgáló mükénéi megaron középpontjában található. A római szakrális és állami élet egyik legfontosabb centruma a Vesta-szentély állandóan égő tűz­helye volt (—> Hesztia/Vesta). • Az alkimista tűzhely az -» athanor és a kohó. • József At­tilánál a családra, az otthonra utal az íme, hát megleltem hazámat c. versben. [A. D.]

Next