Pócs Éva (szerk.): Lélek, halál, túlvilág. Vallásetnológiai fogalmak tudományközi megközelítésben - Tanulmányok a transzcendensről 2. (Budapest, 2001)

Halotti rítusok, halál és társadalom

A HALÁL KULTÚRÁJA 321 mindig szimbolikus erővel ruházta fel az utókor. Ez a kiemelt szerep - amely a tör­zsi társadalmakban az áldozat révén valósul meg24 - biztosítja a halál utáni örök, is­teni életet. így van ez Gizella királynéval is: csontjaiból a Veszprémi Püspöki Hivatal is kért, ezek a Veszprémben építendő Gizella-templom ereklyéi lesznek, s ezáltal a templom is megszentelődik, és Gizella királyné is - jóllehet csak szimbolikusan, de ­­„hazatérhet.”25 Egy történeti monda szerint, amikor Aba Sámuelt kihantolták, hogy az abasári monostorban temessék újra, a ménfői csatában (1044) kapott sebei begyógyultak, és „szemfödelét és ruháit romlatlanul találták”.26 Hunyadi Mátyásnak kettős temetése volt: egy jelképesen, természetesen Bécsben, egy pedig végleges nyughelyén, Székes­fehérvárott. II. Lajost is többször helyezték nyugalomra: egyszer a mohácsi csatatéren (ez csak amolyan gyors elhantolás volt), s aztán szintén Székesfehérvárott.27 De azt is tudjuk, hogy végső nyughelyét Bécsben kapott. II. Rákóczi Ferenc, mint tudjuk, Ro­dostóban halt meg 1735. április 8-án (erről jóformán alig tudtak az akkori Magyar­­országon). Majd kétszáz évvel később, 1906-ban a Wekerle-kormány rendezte meg a második temetését. Talán kevésbé ismerős a két Szemere újratemetése. Szemere Ber­talan (1812-1869), a 48-as szabadságharc belügyminisztere Budán halt meg. 1871- ben Miskolcon újratemették kívánsága szerint: „Bárhol éljek, nyugodni a haza föld­jében szeretnék. Ott van a diósgyőri völgyben egy domb; ott vágytam pihenni az élet után.”28 Fia, Szemere Attila (1859-1905) hasonlóan járt: Budapesten temették el ha­lála után, s húsz év múlva újra eltemették a miskolci avasi református temetőben, hogy megtérjen „pihenésre apja mellé”.29 Gróf Batthyány Lajost, Kossuth Lajost, Rajk Lászlót is újra kellett temetni. 1956. ok­tóber 6-án, Rajk temetésén Nagy Imre is részt vett, nem is sejtve, hogy neki is hason­ló sorsban lesz része. Károlyi Mihályt még a Kádár-korszakban temettették el, a „vörös grófnak” kijáró pompával. Ezután más jellegű, de ugyancsak „magyaros” újratemeté­sek sora következett. Mindszenty József újratemetését egy vallásfelekezet reprezentá­ciójaként foghatjuk fel, hisz mint hercegprímást a magyar katolikus egyház temettet­­te el. Bartók Béla újratemetése egységes állami, illetve nemzeti „gyász”-esemény volt, hasonlóan Nagy Imréék újratemetéséhez.50 Talán nem érdektelen felhívni a figyel­met arra, hogy Bartók és Mindszenty idegenben volt eltemetve: Bartók New York ál­lamban az USA-ban, Mindszenty pedig az ausztriai Mariazellben. Bár ők ketten tel­jesen különböző életet éltek, holtukban sokban hasonlítottak egymáshoz. Mindszenty sírja a mariazelli templomban a magyarországi zarándokok és látogatók, valamint a szocialista állammal szembehelyezkedők kegyhelye volt egészen addig, amíg a herceg­­prímás hamvai haza nem kerültek. Bartók sírja New York államban hasonló szerepet töltött be: az emigrációs magyarság egyik megemlékező helye volt, ahol a magyar kul­turális szervezetek, az egyházak, s a cserkészet minden évben megünnepelte Bartók születésnapját. Erről a jelképes, de mindenképpen fontos emigrációs rítusról az ant­ropológus Susan Gal nem tesz említést cikkében. Jászi Oszkár, Kéthly Anna, s végül vitéz Nagybányai Horthy Miklós újratemetése már kisebb jelentőségű volt, bár Horthy újratemetése, az Antall-kormány húzódzko­­dása ellenére is, félig-meddig állami-nemzeti temetésként sikerült. Meg kell még em­

Next