Ritoókné Szalay Ágnes: Kutak. Tanulmányok a XV-XVI. századi magyarországi művelődés köréből - Humanizmus és Reformáció 33. (Budapest, 2012)

Janus Pannonius Hunyadi-epitáfiumai

mazva a kezdetnek Janus Hunyadot írja. A véget meg Besztercében jelöli meg. Valóban, Hunyadi mint besztercei gróf halt meg. A költő hangja az utolsó sor­ban hallható. A vers a két városnévre fut ki. Erre Jánosy István is ráérzett: Nándori Albán halt - nyughelye Alba-Julae. A sok Álba nevezetű névre, amely az országban található volt, Bonfíni is felfigyelt. Ad is rá valami zavaros magyarázatot. Csak Gyulafehérvár esetében járt jó nyomon, amikor a bozótban heverő római kövekre felfigyelő Gyula ve­zért tette meg a város alapítójának.14 Janus második Hunyadi-epitáfiumát nézzük a következőkben: Pannoniae murus, Tureorum terror in armis, si qua, Iohannes hac tegeretur humo. Sed sub Belgrado mundi superavit ut hostem, morte simul domita sidera vivus adit. Multi laurigeris Capitolia celsa triumphis conscendere duces, solus at iste polum. Ezt Csorba Győző fordította le: Pannonföld bástyája, török had mennyköve, János álmodik itt, ha ugyan fedheti sír röge őt. Mert ahogyan Belgrádnál győzött volt a pogányon: lett a halálon is úr, s látta meg élve a mennyi. Ős Capitóliumot koszorús diadalmenet élén sok hős járta be - ám égbe csak ez maga szállt.15 A vers kezdősora, „Pannoniae mums...” a kortársaknak Ovidiust juttatták eszébe: „Graium mums, Achilles”.16 Mint ahogyan a korábban idézett krónikás is maguknak a görögöknek adta a szájába hajdani nagy hősüknek és Hunyadi­nak összehasonlítását. A továbbiakban föl kell idéznünk a korábban elmondotta­kat. Janus gondolatmenetének alapja Kapisztránóinak a harcostársra mondott siratójában található: legyőzve az ellenséget, uralkodói az Istennel és diadalmas­kodói az angyalokkal. Ez még a bevezetőben tárgyalt, a Breviáriumból ismert Mihály arkangyal nyomában jár. Aeneas Sylvius, aki később mint II. Pius pápa maga ütötte rá a pecsétet szavaira, amelyekkel a törökverő hőst dicsérte. A török elleni háborúra készülve ugyanis személyes példát is szolgáltatva kívánta követ­ni Hunyadit. Ő emelte Kapisztránói gondolatát egy lépcsövei magasabbra, ami­14 Bonfíni, i. m., I, I, 67. és 352. 15 Janus ÖM, 174-175. 16 Ovidius, Metamorphoses, XIII, 281. 105

Next