Sebes Katalin (szerk.): Ha minden jól megy. Antológia (Budapest, 1994)

Beney Zsuzsa: A Töredék

nem játszott benne oly nagy szerepet, mint az azt éppen elidegeníteni vágyó Radnóti-költeményben. De feltűnően hasonló mindkét vers számba vevő­felsoroló, mintegy módszeresen végigtekintő tendenciája: Vörösmartyé in­kább a történelem társadalmi-etikai vonulatán, Radnótié a történelem és az emberi erkölcs, a történelem és a világ megélhetőségének érintkezési pontja­in. Pesszimizmusuk közös - de Vörösmartyé hatalmas mitológiai utalásaival, Az ember fáj a földnek kozmikus víziójával transzcendens méretűvé tágul. Már említettük, hogy Radnóti verse életművének (nem életének!) e legnyugod­tabb, -fegyelmezettebb, talán túlságosan is fegyelmezett stíluskorszakához mérten váratlanul patetikus, a költészet pátoszát pedig (mely, valószínűleg, többé-kevésbé rejtetten minden nagy műnek alapeleme) csakis a személyes szenvedély tudja megteremteni. De még így is: hol marad Radnóti váratlan szenvedélye a Vörösmartyé mellett, s éppen ezért mennyivel szűkebbnek is látjuk koncepcióját mind történelmi, mind a történelmen felülemelkedő, fi­lozófiai vagy filozófiai-antropológiai, kozmikus elragadottságban?! Vajon van-e ebben szerepe — Radnóti más jellegit költői tehetsége és főleg költői ereje mellett - annak, hogy személyes sorsába, személyes félelmébe zártan próbált abból kitörni, és e félelemhez vezető tudást e versében is mesterségen próbálta elfedni? Mint látjuk, a személyességet (főleg az anya-versszakban) nem sikerült kiküszöbölnie, és nem lehetetlen, hogy vágya arra, hogy szemé­lyes sorsa fölé emelkedjék s e vágy megvalósításának lélektani lehetetlensége okozza a Töredék minden szépsége és ereje mellett azt az olvasójában feltáma­dó fájdalmat, amelyről már szóltunk: hogy benne inkább egy nagy mű ígére­tét, semmint megvalósulását kell látnunk. Vörösmarty verse egy hatalmas gondolati ívet jár be, történelmi tablóként vetítve az emberiség „megromlásának” immár véglegessé lett látványát. Rad­nóti költeménye szétesettebb, címének megfelelően töredezettebb: inkább látlelet, mintsem oknyomozás. Mégis: a Vörösmarty-vers hatásánál nem ki­sebb kapcsolatot érzünk közötte és József Attila nagy korfestő, analitikus­szintetikus költeménye, az Ős patkány terjeszt kórt... című között. Ezt a verset is tekinthetjük látleletnek — ez is a történelmi jelen ideológiával, éles és tiszta átlátással készült állapotrajza: de a külső világ meglátása s a belső látás fájdal­ma között milyen mélyen összeszövődött, milyen komplex a kapcsolat, mily tökéletes bizonyítéka e vers a Sebed a világ - ég, hévül / s te lelkedet érzed, a lázat poétikai alaphelyzetének, a József Attila-i költészet lényegének, az én és a világ analogikus egységének/1 meg nem gondolt gondolat... az elfojtás, a leküzd­hetetlen gátlás szétsugárzik, s a lélek intellektuális mezejéről átterjed a világ­érzékelés teljességére: itt csak meghalni sikerül. József Attila versében e meg nem gondolt gondolat a külső világban, a társadalomban bolyong mint kó­boráram: nem rögzül, de egzisztál, s éppen megfoghatatlansága, léte és nem­65

Next