Sinkó László: Bognár László beszélgetései Sinkó Lászlóval és Sinkó Lászlóról (Budapest, 2001)

I.

Nemzeti Színház 1966-67 nem áll ott. Ezzel kezdetét vette az a fo­lyamat, amely a mai napig tart. S akkor még csak egy épületet szüntettek meg! Ma már társulatokat is fölszámolnak! Lásd Thália! Lásd Új Színház! És ha lassan negyven év alatt mind nagyobb lihegéssel sikerül fölépíteni a Nemzeti Színházat, akkor is milyen társulat lesz benne, kik fognak ott játszani, mit és hogyan? Ez óhatatlanul eszembe jutott, amikor egy tollvonással megszüntet­ték az Új Színház társulatát... az igazi okát máig nem tudom. Szóval megérkeztem Budapestre, és már nem ugyanaz az épület fogadott. A Nemzetit közben átköltöztették a mai Thália Színház helyére, majd 1966-ban kapta meg azt az épületet az Izabella utcában, vagyis a Hevesi Sándor téren, amelyben a mai napig játszik. BOGNÁR: Összehasonlítva az ötvenes évek eleji helyzettel, milyen miliőt, légkört lehetett tapasztalni 66-tól kezdve a Nemzeti Színházban? Sinkovits Imre: Ahhoz nekem oda kell visszalapoznom, hogy én 63-ban kerültem vissza a Nemzetibe. Ez nagy győzelme volt Majornak, mert engem Várkonyi a Víghez akart vinni, csakhogy Major inkább mindig megfúrta, így lett az egy éves József Attila színházi száműzetésemből öt év. Major ebből presztízskérdést csinált: a Vígbe nem, nem engedett ki a karmai közül. Major be akarta bizonyítani rólam, hogy én „a nép megtévedt gyermeke”, voltaképpen a szocializmus híve vagyok. Talán éppen azért, mert annyira bizonyítani akart, nem volt kegyetlen, hanem művészi sikereket akart velem elérni. Akkor voltam 34-35 éves, megkaptam a Macbeth szerepét, aztán sorba jött a többi: Ádám, Az ifjúság édes madara, Csák végnapjai, Mózes, Marat halála, egyik nagy szerep a másik után. Mire visszakerültem a Nemzetibe, már meghalt szegény Gellért Bandi, öngyilkos lett. Akkor tetőzött Major és Marton vetélkedése. Mindegyik meg akart szerezni a saját színészének 54

Next