Szabó Júlia: Utak és tanulságok (Budapest, 2014)
Derkovits Gyula
riport jellegű rajzokon, a lovas rendőrökkel szembeszálló tüntetők között ismét a Lőrinc pap és a Kapudöngetök alakjai jelennek meg. Derkovits döbbenetes látomásokká fokozott rajzain a múlt és jelen harcai együtt jelentkeznek: az Összecsapás című lapon látható csizmás, szuronyos nemesek alakjai, az 1930-as tüntetéskor készült rajzokon vagdalkozó lovas csendőrökben öltenek testet. (Említettük, hogy már a fametszeten az öltözet az egykorú rendfenntartó közegekre utalt!) Hasonlóan jelenik meg, a Dózsa-sorozatban is már a magyar királyi törvényszék 1928-as viseletében ábrázolt Verbőczi alakja az 1930-ban készített Törvény nevében című tusrajzsorozat első lapján a bíró képében.44 A fekete taláros alak nem kalodára, hanem vaskos törvénykönyvre támaszkodik, amely alatt ismét megjelenik a rács és a foglyok elkínzott arca. A rajz fekete-fehér folttechnikája is emlékeztet az 1514 lapjaira. Derkovits harmincas években készített tusrajzai általában rendkívül finom vonalakból álló kompozíciók. Egyik szép, megrázó erejű rajzán, az Éhezőketn,45 a Lőrinc pap című lapon látott alakokra emlékeztető férfiak együtt jelennek meg a Menekülő asszonyokból ismert, gyermekeket cipelő anyákkal. Az anya és gyermek ábrázolása, a mindenkori festészet egyik nagy témája, Derkovits festészetének is állandóan visszatérő motívuma, utolsó éveiben csodálatos szépséggel és gyengédséggel megtöltve jelenik meg sok-sok festményén és rajzán. Nagy testű, eldurvult kezű munkásaszszonyok simogatják gyermekeiket, vagy végtelen erejű hősökké válva védik meg őket a rájuk törő veszedelemtől. Életének utolsó évében készült Anya című festménye, életművének egyik legszebb darabja ennek a nagy témának monumentális megjelenése.46 Derkovits az 1930-as években elkészíti az 1514-es parasztháborúról szóló sorozat hat lapból álló, a fametszetnél kisebb méretű rézkarcváltozatát.47 Ez a fametszetsorozattal ellentétben nem alkot egységes sorozatot, s bár a méretek hasonlóak, stílusbeli különbségek is vannak az egyes lapok között. Nem is egy 44 A törvény nevében című tusrajzsorozat az alábbi darabokból áll: I. A törvény nevében, 50,9x36,3 cm (Munkásmozgalmi Intézet); II. Az elítélt I. 34,5x44 cm (csak fotóról ismert); III. ítéletvégrehajtó (csak fotóról ismert); IV. Az elítélt II. (csak fotóról ismert); V. Polgár, védd magad, 36,3x50,9 cm (Budapest, Magyar Nemzeti Galéria); VI. Színházban (Vasfüggöny) (csak fotóról ismert); VII. A tőke árnyékában, 50,9x36,3 cm (magántulajdon). Az adatokat közli Székely, i. m., 26. 45 Éhezők, 1933, tus, papír, 24,2x19 cm, Legújabbkori Történeti Múzeum. 46 Anya, 1934, olaj, porfesték, vászon, 64,5x56 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, ltsz. 10.477; Anya, 1933, tusrajz, papír, 24,3x20 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, ltsz. 3227-1937; Anya gyermekével, 1932, ceruza, papír, 17,4x12 cm, magántulajdon; Anya gyermekével, 1933, tus, papír, 54,8x31 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria. 47 A Dózsa-sorozat hat lapból álló rézkarcváltozatának adatai: I. Kaszás parasztok, 19,9x24,7 cm; II. Kaszafenő paraszt, 24,8x19,9 cm; III. Felkelők, 19,7x25 cm; IV. Kapudöngetök, 24,8x19,7 cm; V. Kikötött paraszt, 25x19,8 cm; VI. Taposómalom, 19,9x24,9 cm. 393