Szabó Júlia: Utak és tanulságok (Budapest, 2014)

Derkovits Gyula

riport jellegű rajzokon, a lovas rendőrökkel szembeszálló tüntetők között ismét a Lőrinc pap és a Kapudöngetök alakjai jelennek meg. Derkovits döbbenetes láto­másokká fokozott rajzain a múlt és jelen harcai együtt jelentkeznek: az Összecsa­pás című lapon látható csizmás, szuronyos nemesek alakjai, az 1930-as tüntetés­kor készült rajzokon vagdalkozó lovas csendőrökben öltenek testet. (Említettük, hogy már a fametszeten az öltözet az egykorú rendfenntartó közegekre utalt!) Hasonlóan jelenik meg, a Dózsa-sorozatban is már a magyar királyi törvényszék 1928-as viseletében ábrázolt Verbőczi alakja az 1930-ban készített Törvény nevé­ben című tusrajzsorozat első lapján a bíró képében.44 A fekete taláros alak nem kalodára, hanem vaskos törvénykönyvre támaszkodik, amely alatt ismét megje­lenik a rács és a foglyok elkínzott arca. A rajz fekete-fehér folttechnikája is em­lékeztet az 1514 lapjaira. Derkovits harmincas években készített tusrajzai általá­ban rendkívül finom vonalakból álló kompozíciók. Egyik szép, megrázó erejű rajzán, az Éhezőketn,45 a Lőrinc pap című lapon látott alakokra emlékeztető férfiak együtt jelennek meg a Menekülő asszonyokból ismert, gyermekeket cipelő anyákkal. Az anya és gyermek ábrázolása, a minden­kori festészet egyik nagy témája, Derkovits festészetének is állandóan visszatérő motívuma, utolsó éveiben csodálatos szépséggel és gyengédséggel megtöltve je­lenik meg sok-sok festményén és rajzán. Nagy testű, eldurvult kezű munkásasz­­szonyok simogatják gyermekeiket, vagy végtelen erejű hősökké válva védik meg őket a rájuk törő veszedelemtől. Életének utolsó évében készült Anya című fest­ménye, életművének egyik legszebb darabja ennek a nagy témának monumen­tális megjelenése.46 Derkovits az 1930-as években elkészíti az 1514-es parasztháborúról szóló so­rozat hat lapból álló, a fametszetnél kisebb méretű rézkarcváltozatát.47 Ez a fa­metszetsorozattal ellentétben nem alkot egységes sorozatot, s bár a méretek ha­sonlóak, stílusbeli különbségek is vannak az egyes lapok között. Nem is egy 44 A törvény nevében című tusrajzsorozat az alábbi darabokból áll: I. A törvény nevében, 50,9x36,3 cm (Munkásmozgalmi Intézet); II. Az elítélt I. 34,5x44 cm (csak fotóról is­mert); III. ítéletvégrehajtó (csak fotóról ismert); IV. Az elítélt II. (csak fotóról ismert); V. Polgár, védd magad, 36,3x50,9 cm (Budapest, Magyar Nemzeti Galéria); VI. Színház­ban (Vasfüggöny) (csak fotóról ismert); VII. A tőke árnyékában, 50,9x36,3 cm (magántu­lajdon). Az adatokat közli Székely, i. m., 26. 45 Éhezők, 1933, tus, papír, 24,2x19 cm, Legújabbkori Történeti Múzeum. 46 Anya, 1934, olaj, porfesték, vászon, 64,5x56 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, ltsz. 10.477; Anya, 1933, tusrajz, papír, 24,3x20 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, ltsz. 3227-1937; Anya gyermekével, 1932, ceruza, papír, 17,4x12 cm, magántulajdon; Anya gyermekével, 1933, tus, papír, 54,8x31 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria. 47 A Dózsa-sorozat hat lapból álló rézkarcváltozatának adatai: I. Kaszás parasztok, 19,9x24,7 cm; II. Kaszafenő paraszt, 24,8x19,9 cm; III. Felkelők, 19,7x25 cm; IV. Kapu­döngetök, 24,8x19,7 cm; V. Kikötött paraszt, 25x19,8 cm; VI. Taposómalom, 19,9x24,9 cm. 393

Next