Szénási Zoltán: Vasadi Péter - Kortársaink (Budapest, 2014)

Kor és kontrasztja

Ki a kereszten függő „Rackajuh”? Krisztus vagy a „felkent” költő, József Attila?182 Akár a blaszfémiáig is eljuthatnánk a kérdések sorát folytatva, a kérdésfelvetés s a válasz indokoltsága azonban a verszárlat ­­ha akarom, posztmodern, ha akarom, hagyományos keresztény - nyelvi tapasztalata felől látható be: a saját (költői) megszólalást (mindkét néző­pontból) megelőzi egy másik nyelv, a teremtő és Krisztusban megtestesülő isteni Logosz vagy a líratörténeti hagyomány logosza. Vasadi Péter verse e kettő összehangolása révén hozza létre saját autentikus versbeszédét. A József Attila-életmű s konkrétan az Eszmélet recepciójának Vasadi esetében is találunk általános, poétikai érvényű konzekvenciáit. Kinyi­latkoztatás és költészet kerül egymással párhuzamba Vasadi Eszméletet elemző esszéjébe ékelt költészettani elmélkedésben is. Vasadi szerint ugyanis kétféle létértelmezés létezik: kinyilatkoztatás és költészet, melyek valaha egyek voltak. Ebből a vallási-metafizikai nézőpontból tekintve az egyes költeményt költészetté avató költői szó és a teremtő, a Krisztusban inkarnálódó isteni Szó azonos eredetű, ezáltal lehet Vasadi keresztény poétikájában a vers a „kettős áttűnés” színtere, mely által „maga a mű a kinyilatkoztatás fokára emelkedik, a kinyilatkoztatás pedig fölszívódik és elárad benne”. Mindehhez azonban - s ez az Eszmélet szempontjából is hangsúlyos - hozzáteszi azt is: „A költészetben nem a kinyilatkoztatás téziseivel van dolgunk, hanem a szellemével, amely a mű egészét áthatja. [...] A nagy költészetben a szellem inkarnálódik.”183 Éppen ez, a költé­szetben inkarnálódó szellem megszólító ereje teszi bizonyos értelemben lehetővé, hogy József Attila életműve s az Eszmélet a különböző poétikai és világszemléleti alapon íródó költészetekben meg tudta és tudja őrizni kanonikus pozícióját. (Kor és korszerűtlenség) A legszembetűnőbb változás tehát Vasadi ezredforduló utáni költészetében annak a kontrasztnak az egyre ponto­sabb kirajzolódása, mely a művekben morális válságként megjelenített jelenkort szembesíti a veszni látszó metafizikai alapú értékeket megtes­tesítő Assisi Szent Ferenccel vagy József Attilával. Ez a szembeállítás már az Intarziában középpontba kerül a kötet szimmetriatengelyébe helyezett „Ha nem...?” kezdetű címvariációkkal összekapcsolt versek-107

Next