Szénási Zoltán: Vasadi Péter - Kortársaink (Budapest, 2014)

Kontempláció és eksztázis

verset.”137 Vasadi egy másik esszéjéből138 vett gondolatot idézve: olyan helyzetben történt az első találkozása az Eszmélettel, amikor a törté­nelem válsága és személyes életének krízise egybeesett, olyan kritikus időpontban, mely apokaliptikus jellegénél fogva az eljövendő végidőt idézte. Éppen ezért lehetséges, hogy mind a háború élménye, mind a József Attila-líra Vasadi költészetének a kezdetektől napjainkig meg­határozó élményforrása maradt. (Kint és bent) Kint és bent, külső valóság és belső, lelki világ szem­­beállítása részben szintén eredeztethető József Attila Eszmélet című versének hatásából.139 Vasadi költői beszédmódjára jellemző, hogy a költőelődeit és -társait, valamint a saját líravilágához közel álló mű­vészeket verseinek ajánlásaiban és a művek főszövegében megidézi, esetleg név szerint megszólítja. József Attilát jellemzően keresztnevén említi a Mindenki aranyat sejt több darabjában is. A Röptetni kéne című versben az Eszméletből ismert gyermekkori emléket megidézve: „Mikor a madár vasszálon toporog / s újra lopakodnak attilák szénért / vasútállomásra, küszöbön a baj.” Ugyanerre a József Attila-i részletre vonatkoztathatjuk az Oda kell mennem zárósorát: „félek én is, attila, a büntetéstől.” A Sétáló szabadság szövegszerűen a Május című Jó­zsef Attila-vershez kötődik, záró strófája azonban szintén az Eszmélet kulcsmotívumait ismétli: Ha van bátorsága az éjnek sötétben hajnalt szülni meg, majd önfeledten fut a délben, ki hajnalban épp hogy tipeg. Kint és bent ellentétét, s az ebből kibontott poétika énszemléleti as­pektusait leginkább az 1993-as kötet, s a következő, A viola hatalma tematizálja, de poétikai konzekvenciái Vasadi Péter későbbi költészetében is meghatározóak maradnak. A Mindenki aranyat sejt nyitó s a kötet utolsó előtti helyén álló pár­verse a költészethez való viszonyt már eleve ebbe az összefüggésbe ál-78

Next