Szendrei Janka: A „mos patriae” kialakulása 1341 előtti hangjegyes forrásaink tükrében (Budapest, 2005)

Tartalom

A szűkebb (keleti) régió hagyománya .....................................................................118 A sanctorale.....................................................................................................................125 Általános magyar vonások........................................................................................125 A magyar szentek kultusza........................................................................................127 A szűkebb régióra jellemző vonások.......................................................................130 Unikális és ritka tételek ............................................................................................132 A himnárium ...................................................................................................................133 A kódex hangjegy írása ........................................................................................................138 Alapneumák ..............................................................................................................138 Kiegészítő jelek ........................................................................................................140 A tonárius-betűk........................................................................................................142 PRAY-KÓDEX ....................................................................................................................... 144 A könyv leírása; a datálás és az eredet kérdései ............................................................. 144 Datálás .......................................................................................................................145 Eredet: a helynevek ..................................................................................................147 Bencések.....................................................................................................................149 Szekuláris klérus........................................................................................................150 Monachusok és szekuláris klérus.............................................................................151 Patrocíniumok............................................................................................................151 Az eredet-kérdés mai állása ......................................................................................154 Tartalmi elemzések...............................................................................................................159 A naptár .....................................................................................................................159 A miseénekek............................................................................................................161 A processziós énekek, alkalmazott műfajok ...........................................................167 Az énekrepertoár a magyarországi hagyományban................................................173 A hangjelzett tételek eredetéről ...............................................................................180 A Pray-kódex notációi..........................................................................................................183 A Pray-kódex kottás tételei ......................................................................................184 Diasztematikus neumaírás vonalrendszer nélkül (2. notáció)......................................187 A 2. notáció leírása....................................................................................................187 A 2. notáció minősítése ............................................................................................192 Vonalrendszeres hangjelzések (1. és 3. notáció)...........................................................195 Az 1. notáció (1192-1195) leírása...........................................................................196 Az 1. notáció minősítése...........................................................................................200 Az „Ab Oriente” antifona hangjelzése (f. 132v, lapszélen)...................................202 A 3. és 4. notáció (13. század eleje) .............................................................................203 A 3-4. notáció leírása...............................................................................................203 A 3-4. notáció minősítése .......................................................................................207 ZÁGRÁBI MISSALE NOTATUM ........................................................................................210 A kódex leírása, kora és származása...................................................................................210 A misszále tartalma..............................................................................................................214 A kézirat felépítése...................................................................................................... 214 Archaizmusok, utalások a mintapéldányra..............................................................219 A magyar szentek tisztelete .....................................................................................221 Liturgikus szokások ..................................................................................................221 Zágrábi liturgikus sajátságok? .................................................................................223 Az énekrepertoár magyarországi úzusra jellemző darabjai...................................224 A miseénekek viszonya a magyarországi hagyományhoz.....................................227 Alleluja-szériák..........................................................................................................237 A hangjegyírás......................................................................................................................240 A misszále hangjelzés-fajtája...................................................................................240 A főírás.............................................................................................................................240 6

Next