Szilárdfy Zoltán: Ikonográfia – Kultusztörténet. Képes tanulmányok (Budapest, 2003)

A török háborúk emléke barokk szentképeken

hard Gőz (1708-1774) neve is föltűnik, aki a barokk szentképmetszés csúcsát jelzi. Az érett rokokó pazar formakincsét gazdag szimbolikával tudta megje­leníteni. Gőz invenciózus művészete a Klauber-műhely beindulásakor kitű­nő minőséget biztosított az ott készült lapoknak. Az Olvasós és Győztes Boldogasszony ünnepét páratlan történeti illusztrációval mutatják be az augsburgi mesterek. Szent V Pius pápa kezében rózsafüzérrel könyörög a csata győztes kimeneteléért, vele szemben a páncélba öltözött hadvezér, Don Juan d'Austria jobbjával koronát ajánl a lepantói csata mennyei győztesének, Máriának, a Tenger Csillagának. Háttérben a gályák s a koszorúkat nyújtó angyalok alatt a győzelem és veszteség számszerű adatai olvashatók. A má­sik lap a tengeri ütközet keresztény és török hajóhadát úgy mutatja be, amint a félholdra lépő Győztes Immaculata gyermeke az őskígyó torkába szúrja ke­resztjét, bal kezéből pedig villámokat szór az oszmán flottára. Ez a Mária-tí­­pus megegyezik a győri Szent Ignác-templom Győzelmek Máriája-oltárának képével, amely a lepantói csata legkorábbi művészeti emléke Magyarorszá­gon.8 A harmadik szentkép e témakörből Jakob Adam (1748-1811) Loretói li­tániát illusztráló sorozatából való, melyet a bécsi rézmetsző a Klauber testvé­rek metszete nyomán készített magyar feliratokkal. A babérkoszorúba foglalt Máriának isteni gyermeke átadja a győzelmi pálmát, körülötte diadalmas tö­rök elleni harcokra utaló hadi tropheumok tornyosulnak közrefogva a lep­antói tengeri flotta néhány hajóját.9 Székesfehérvárt a keresztény hadak először 1601. szeptember 20-án fog­lalták vissza. Október 15-én sikerült a Csókakő várát körülzáró török tábort megfutamítani. A keresztény seregek lelkesítő vezére Brindisi Szent Lőrinc kapucinus szerzetes volt, akiről Istvánffy Miklós 1622-ben az ütközettel kap­csolatban ezt írja: „A fölfeszített Krisztus, keresztjével a kezében, emelt han­gon harcra buzdította a keresztény csapatokat, s mit sem törődött a körülöt­te röpködő golyókkal."10 Lőrincről Philipp Joseph Fill augsburgi mester készített boldoggá avatása alkalmából rézmetszetű szentképet, amelyen az egyházdoktori címet is kiér­demelt szakállas szerzetes egy barokk szószékből emelkedik ki. Kezében tar­tott feszületéből cikázó villámokkal sújtja az egyház ellenségeit, akik mintha a szószék díszítményei lennének. A kosár mellvédjén miniatűr jelenet örökí­ti meg a csókakői hőst, amint lován vágtatva, jobbjában a feszülettel üldözi az ellenséget. Több évtized után, 1664. augusztus 1-jén, Montecuccolli vezérletével, Szent­­gotthárdon az osztrák-magyar seregek ismét diadalt arattak a törökök felett. A jeles győzelem monumentális emléke a grazi Mária-oszlop, posztamentu­­mának négy oldalán a győzelmet megörökítő feliratokkal. Szentgotthárdon a ciszterci apátsági templom mennyezetén idősebb Dorffmeister István első történeti freskója adja hírül az eseményt, Nagyfalván (Mogersdorf, Burgen­land) a csatatéren pedig 1670 körül épült az úgynevezett Török-kápolna 149

Next