Szolláth Dávid: A kommunista aszketizmus esztétikája - Opus 13. (Budapest, 2011)

III. Kánonalkotás és etikai önformálás Lukács Györgynél

kiteljesedő jellegzetessége: a másodvonal művei azért kerülnek be a kánonba az életművekre vonatkozó kisebb-nagyobb kritikai megszo­rítások szépséghibáival együtt, mert ezekkel tanúsítják a kánonalkotó mindenkori jogát a múlt megítélésére. A forradalmi kánonalkotás szubjek­tumformáló diszkurzusként így tartja fent az új ember etikai maga­­sabbrendűségét a forradalom által eltörölt embertípus felett. A kánon itt elsősorban nem a múlt örökségének nagyságát reprezentálja, ha­nem konzerválja a kánon létrejöttének, úgymond „forradalmi körül­ményeit”. A művek kritikájának fennmaradó jeleiben a kánon a for­radalmi kritika hatalmát reprezentálja, s az utókorra örökíti a revízió jogát és mindig megújuló kötelességét. A forradalmi kánonalkotásban megvalósuló etikai önformálás ugyanakkor némileg más értelmet nyer, amikor a kommunista párt hatalomra jutása után az MDF PB tagja, a Központi Vezetőség titká­ra, egyébként népművelési miniszter Révai József használja ezt az illegalitás és az emigráció éveiben konvencionálissá vált technikát. A Lukács-vita egyik dokumentumából idézek: A klasszikus realista örökség megbecsülése és komoly tanul­mányozása persze korántsem jelenti, hogy lemondunk a nagy realista íróink gyengéinek, osztálykorlátainak kimondásáról és megbírálásáról. Eötvös, tudjuk, nemcsak a Falu jegyzőjé-nek és a Parasztfelkelés Magyarországának [sic!] írója volt, hanem az az em­ber is, akit megrémített 1848 vihara és aki 1867 után megalku­dott. Mikszáthról is tudjuk, hogy nemcsak gyilkos szatírával bí­rálta az úri Magyarországot, hanem cinikus derűvel is szemlélte ezt a pusztulást, anélkül, hogy egyben a népi elkeseredésnek is hangot adott volna. Móricz Zsigmond, aki pedig élete utolsó sza­kaszában már kereste a népi forradalom kivezető útját a dzsent­ri Magyarország pusztulásából, mégsem tudta teljesen felszaba­dítani magát bizonyos mélabús rokonszenv, bizonyos „magyar szolidaritás” érzésétől, az Úri muri saját hajlékukat, de az orszá­got is felgyújtó züllött, úri banda iránt.175 175 Révai 1950b, 192. 108

Next