Szolláth Dávid: A kommunista aszketizmus esztétikája - Opus 13. (Budapest, 2011)

VII. Zárszó

művek éppen ezen kontextuális tényezők meghaladásával keletkez­nek és fennmaradásuknak, egyetemessé válásuknak a dekontextuali­­zálódás nemcsak kísérőjelensége, hanem egyenesen feltétele. A kontextuális tényezők azonban leginkább csak a mozgalmi-kom­munista művészet kortársi szerepét és a művek hatalmi aspektusait jelölik ki. Az esztétikai lehetőségek nem redukálhatok a politikai disz­­kurzusok és a szubkulturális gyakorlatok koordináta-rendszerére. Dé­­ry, József Attila vagy Palasovszky műveit esztétikailag leginkább az jel­lemzi, hogyan állnak helyt lokális kontextusaikon kívül, a kortárs magyar vág)' nemzetközi mezőnyben. Ennek ellenére nem közömbös megnézni, hogy milyen profán kulturális miliőből indulnak ezek a művek, olyan magas célokkal, mint hogy például versenyre keljenek Proust regényével. Az pedig már esztétikai sajátosságaik kulturális meghatározottságához tartozik, hogy elsajátított normakészletük egyik fele egy művészet-, illetve esztétikatörténetileg szinte nem léte­ző és teljességgel anakronisztikus világban (a munkásmozgalmi kultú­ra világában) van. A Déry korabeli nyomor realista és szocreál regé­nyekről folyó esztétikai viták a (szocialista) realizmus és a (forradalmi) romantika álláspontjai között dúltak - nem az 1830-as, hanem az 1930- as években! Van értelmező, aki József Attila egyes műveit posztmo­dernnek tartja. Mármost a mozgalmi kórusköltészet (amelynek köze­gébe néhány József Attila-vers tökéletesen illeszkedik), valóban leépíti például a szerzőfunkciót, csakhogy ez itt egyáltalán nem posztmodern jelenség, hanem premodern regresszió. A szavalókórusoknál azt lát­hattuk, hogy a közösségi szakrális funkció művészetelőttiségébe vonul vissza a költészet a művészeti autonómia területeiről. Mindebből az következik, hogy nem tud hozzáférni az irodalom­­történet a mozgalmi és a kommunista múlthoz addig, amíg nem veszi figyelembe a normakettősséget, amely ezen alkotások megket­tőződött esztétikatörténeti idejében: anakronizmusaikban, regresz­­szióikban is kifejeződik. A magam részéről pusztán arra szeretnék rámutatni, hogy érdemes az irodalomtörténetnek is foglalkoznia a kommunista múlttal és a munkásmozgalom történetével. 257

Next