Szolláth Dávid: A kommunista aszketizmus esztétikája - Opus 13. (Budapest, 2011)

I. Bevezető áttekintés

cialisták, azért azok, mert látják, hogy a kapitalizmus gazdasági tör­vényeinek fonalára akasztott húsvéti sonka az ő fejük felett elérhe­tetlen magasságokban függ. [...]“ A kommunizmus emlékezetének kialakításában különösen nagy sze­repet játszottak a „nagy kiábrándulások” dokumentumai. André Gide, Panait Istrati, Sinkó Ervin művei tartoznak ide, Arthur Koestlert is szokás így olvasni. Gyakran eltekintenek azonban attól, hogy az ezekben az írásokban megfogalmazódó politikai kritika az önéletrajzok (vagy egyes esetekben az önéletrajzi hátterű fikciók) műfaji apologizmusának rendelődik alá, ezért ezek bizony vajmi ke­véssé alkalmasak arra, hogy politikai igazságokat színről színre lát­tassanak. Ez a gyakori félreértés abból a retorikai hatásból eredeztet­hető, hogy az épp most „kiábrándult”, „kijózanodott” elbeszélő - a kommunizmusba tett kirándulása után - hiteles, friss tapasztalatok­kal rendelkező szemtanúként beszél, és ezzel nyeri vissza elbeszé­­lői/írói hitelét, amelyet megkoptatott az a tény, hogy nemrég megté­vedt, hogy csatlakozott egy téveszméhez. József Attila Kéziratos töredéke is a kiábrándulásirodalom terméke. (Ezzel persze nem kívá­nom degradálni: hiszen a töredék A szocializmus bölcseletét is ekkortájt író, politikai gondolkodó József Attila karakteres megszólalása.) A szö­veg életrajzi bizonyság arra, hogy József Attila kommunista nézeteit felülbírálta és szociáldemokrata álláspontra helyezkedett, amikor ezt írta.55 56 (Igaz, ez az állapot sem tartott nála sokáig. A Hegel, Marx, Freud című, két évvel későbbi írásában már a „tudományos szocializ­mus” forradalmi és reformista ágától egyaránt kritikailag határolja el a saját álláspontját.57) Mindezeket a fenntartásokat figyelembe véve, mégis úgy vélem, József Attila szövege a kommunista aszketiz­­mus lényegi vonását ragadja meg. 55 József, 1992, 307-308. 56 A közreadó, Horváth Iván elsősorban ebből a szempontból vizsgálja (Horváth I., 1992). 57 József, 2008. 39

Next