Szűcs Katalin Ágnes: Rendszerváltás a színházban (Budapest, 2017)

3. A rendszerváltás mint az esztétikum része

Társadalomkritika repertoáron A Játékszínben 1989 januárjában bemutatott Himnusz című Schwajda György-dráma Taub János rendezésében, Eperjes Károllyal és Hernádi Judittal a főszerepekben az előadás abszurd humora, groteszk látásmódja okán még évekig repertoáron marad, s csak jó másfél évtizeddel a rendszerváltás után bizonyosodik be a műről, hogy hatása, érvénye erősen történelmi időhöz, társadalmi formációhoz, nevezetesen az államszocializmushoz kötött, s hogy a történet nem adaptálható igazán a kapita­lizmus viszonyaira. (Ezt megelőzően azonban még számos nagy sikerű bemutatót ért meg nemcsak Magyarországon, a határokon túl is, de azóta is színre vitték, legutóbb Szatmárnémetiben 2013-ban.) Nem mintha a reménytelenül robotoló nincstelenek nem ugyanolyan nyomorban élnének, vagy még nagyobban, mint a rendszerváltás előtt - ez a rétege tehát nem avult el a darabnak -, csak éppen a társadalom, a „közösség” nem siet a „segítségükre”. Hasonló a látásmódja s az érvényességi köre, hatósugara Schwajda György Csoda című darabjának, amely ugyancsak ősbemutató volt - a József Attila Színház vitte színre a fordulat utáni pillanatokban, 1990 januárjában, értelemszerűen - és a Him­nuszhoz hasonlóan - még az előző rendszer abszurdba hajló visszásságaira reagálva. A Vígszínházban is a fordulat előtti korszakkal „számolt le” az 1989 januárjá­ban hatalmasat szólt, szókimondó stílusával sokakat megbotránkoztató Kornis Mihály-dráma, a Körmagyar,38 amelyről ugyancsak jóval később, a Pesti színházi „felújítás” alkalmával39 derült ki, hogy érvényességének megőrzéséhez markáns átdolgozásra volna szükség a megváltozott társadalmi viszonyoknak megfelelően. Természetesen új bemutató volt ez más rendezővel, más szereplőkkel. Azért fon­tos hangsúlyozni ezt, mert rendre helytelenül használják a fogalmat kritikákban, újságcikkekben - ezért az idézőjel -, felújítani ugyanis csak egy már létező előadást lehet, amikor is a rendezés gyakorlatilag változatlan, legfeljebb annyit módosul, amennyi egy szerepátvétellel óhatatlanul együtt jár. (Nyilvánvalóan egészen más volt például a Zsámbéki Gábor rendezte Csirkefej Öregasszonya Gobbi Hilda ala­kításában, mint a szerepet Gobbi halála után átvevő Törőcsik Marié, és ebből sok minden következett a többi szereplőhöz fűződő viszonyokat tekintve, az előadás struktúrája azonban mit sem változott, Törőcsik egy kész előadásba lépett be a maga művészi habitusával, színész személyiségével alakítva azon). Hasonlóan keveredik gyakorta a sajtóban az ősbemutató és a magyarországi bemutató fogalma: jobbára az utóbbira is az előbbit használják, helytelenül. A Vígszínház másik ősbemutatója, a Spiró György-Másik János szerzőpáros Ahogy tesszük című musicalje egy generáció perspektívátlanságának volt keserű 38 Bemutató 1989. január 21. Rendező Horvai István. 39 Bemutató 2007. szeptember 29. Rendező Hegedűs D. Géza. 55

Next