Szűcs Katalin Ágnes: Rendszerváltás a színházban (Budapest, 2017)

3. A rendszerváltás mint az esztétikum része

a szerző néhány illúziója lepleződött le időközben, jóvátehetetlenül. így hát csak abban reménykedhetek, hogy a darab mint darab megáll a lábán, vagyis hogy a benne ábrázolt emberi viszonylatok érvényesek, és morális-politikai problematikája az olvasóban és nézőben transzponálódik, általánosul.”46 Eörsi István reménye nem bizonyult hiúnak. Nemcsak azért nem, mert a bör­tönben játszódó klasszikus vitadrámában mindazon tudattartalmak, ellentmon­dások megjelentek, amelyek alapkérdésekként a rendszert az ötvenes évek után is feszítették - a szerző néhány „lelepleződött illúziója” és azok elvesztésének okai, valamint feltehetően a börtönévek tapasztalatai is47 48 benne foglaltattak az árnyalt problémafelvetésben a tiszta eszmékhez való hűségről, egy igazságos társadalom ideájáról, a politikai kényszerűségről, taktikáról és stratégiáról, barátságról és árulás­ról stb. -, de a rendezőpáros, Babarczy László és Mohácsi János valamint a kitűnő színészek jóvoltából a színrevitel sem lett tézisjellegű. Emberileg megértett, hiteles alakítások révén az előadás máig érvényesen tudott hozzászólni az ötvenes évek megítélésének a rendszerváltás óta végtelenül leegyszerűsített, holott rendkívül összetett kérdéséhez. Kaposvárott a tárgyam szempontjából érdekes új bemutató az Allatfarm volt Ascher Tamás rendezésében, ám a színpadra átdolgozott Orwell-mű, akárcsak az ebben az évadban (1989. április 12-én) felújított, Ács János rendezte legendás Marat/ SadeAS, a múlt rendszerbéli kiszolgáltatottságról, hatalmi viszonyokról, lázadásról és annak letöréséről szólt. Az Allatfarmxó\ Nánay István tíz évvel később úgy em­lékezett meg, hogy bár „az előadás jó volt, (...) menthetetlenül múlt idejűvé vált”.49 Hasonló a rezüméje a Szabadsághegy című Gáli József-dráma Paál István ren­dezte veszprémi bemutatójának. Az 1954-ben diplomamunkaként született, és a József Attila Színházban 1956. október 6-án, Rajk László temetésének napján „for­ró, tüntetésértékű premieren”50, Nagy Imre jelenlétében először színre került mű 1990-re veszíteni látszott erejéből, bár Molnár Gál Péter visszaemlékezése szerint már akkor, 1956-ban is inkább azt lesték a nézők, „mint reagál a lázadó és lázító 46 Eörsi István: A kihallgatás- Dráma két részben, Színház, 1988. március, Drámamelléklet 47 Eörsi Istvánt sokat támadta a szélsőjobboldal fiatalkori, Rákosit éltető és Sztálin halálára írt versei miatt. Az 56-os események idején kifejtett újságírói tevékenysége miatt decemberben letartóztatták és nyolc évre ítélték, de 1960-ban amnesztiával kiszabadult. Eörsi mindazonáltal sohasem tagadta meg kötődését Marx filozófiájához és Lukács György szellemiségéhez. Erről a dilemmáról (is) szól a később tárgyalandó Az interjú című drámája. 48 Eredetileg az 1981/82-es évadban mutatták be a Marat/Sade-ot, amely megkapta a Színikritikusok díját mint Legjobb előadás, valamint a Belgrádi BITEF fődíját. 49 Nánay Isván: Kiürültek a fiókok, Beszélő, 1999/10. 50 Molnár Gál Péter: A Szabadsághegy Angyalföldön, in Gáli József Szabadsághegye a Játékszínben, Napló, 1990. január 9. 58

Next