Tallián Tibor: Magyar képek. Fejezetek a magyar zeneélet és zeneszerzés történetéből, 1940-1956 (Budapest, 2014)

"Nem én kiáltok, a föld dübörök". Magyar zene sztálin halála után

alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj; alig hallottam, sorsomba merülten, hogy fecseg a felszín, hallgat a mély.” Fecsegő felszín és hallgató mélység ellentétével Jó­zsef Attila 1936-ban nem az akkori múltat, hanem a jelen állapotát jellemezte; és mikor fecsegett zavarosabban, hangosabban a politikai felszín, mikor hallgatott tanácstalanab­bá a társadalmi mélység, mint 1954-ben, a Concerto komponálásának idején? Nem hisszük, hogy éppen Szabolcsi ne tudta, ne érezte volna ezt. Úgy véljük, azzal, hogy Szervánszky zenéjének katasztrófahangulatát a múlt ábrázolásának állította be, mente­ni akarta, ami menthető - oszlatni a renitens muzsikus feje körül gyülekező pártvihar felhőit. Vagy tán nem is csak annak mai szemmel nézve tragikomikus pártviharnak az előszelét akarta kifogni a vitorlákból, amely hamarosan ki is tört: 1955 végén pártfegyel­mivel, kizárás előtti utolsó figyelmeztetéssel rendszabályozták meg Szervánszkyt, aki négy társával együtt aláírta az írószövetség lázadó memorandumát. Szabolcsi érzékeny belső füllel talán egy másik, nagyobb vihar fenyegetését hallotta ki a zene hangjaiból. Szabó Ferenc oratóriumának - írta -, „a beteljesült forradalom, a népszabadság him­nusza áll a középpontjában.” Ezzel szemben Szervánszky művének az a tartalma: „ho­gyan érik meg a népben a forradalom.” Kísértetiesen pontos jövendölés: a forradalom érlelődőben volt; nem a múltban, hanem az 1955-ös jelenben. A József Attila emlékének szentelt Concertót 1955. május 2I-én mutatta be a Ma­gyar Rádió Szimfonikus Zenekara Somogyi László vezényletével. Alig több mint három hónap telt el a Fuvolaverseny februári premierje óta, és a tartalmas koncertdarab „eny­­hültebb és boldogabb” hangjaihoz képest a nagyzenekari mű „szorongása, vad fájdalma és komor felegyenesedése” váratlan újdonságként kellett hogy hasson mindenkire - más kérdés, hogy kire revelációként, kire ostorcsapásként. Szabolcsi Bence védőbeszéd­számba menő elemezéséből arra következtethetünk, hogy pártberkekben nyugtalansáp, a zeneélet szervilis fórumain pedig bizonytalanság uralkodott el. Jellemző, hogy az Új Zenei Szemle egyszerűen elbliccelte a mű bírálatát; ehelyett hónapokkal annak bemu­tatója után a Fuvolaversenyről íratott elemzést. Szervánszky 1955 márciusában kapta második Kossuth-díját; a Zeneművész Szövetség által fogalmazott indoklás kiemelte: „új művei a legnemesebb eszközökkel fejezik ki zenei fejlődésünknek azt az irányát, me­lyet ma zeneszerzőink legjobbjai képviselnek.” A Concertóról ilyesmit senki sem állítha­tott - Szervánszky körül kihűlőben volt a levegő. Csak ha e körülményeket tekintetbe vesszük, sejtjük meg, milyen szándék irányította Szabolcsi Bence tollát 1955-ös publicisz­tikájának harmadik szakaszában. Miután bemutatta, sőt kiélezte az ellentétet Szabó és Szervánszky zenéje és világképe között, kísérletet tett, hogy mégiscsak áthidalja különb­ségeiket, beboltozza a közöttük lévő szakadékot, s egyazon táborba, a lelkiismeret-vezé­­relte zeneszerzők közé sorolja a két ellenfelet. Az óvó szándék, az intő hang félreismer­hetetlen; a selejtes zene, a komoly magyar zeneszerzést elnyeléssel fenyegető operett­áradat képének felidézésével Szabolcsi mintha összefogásra szólítana fel, mintha figyel­meztetni akarná a két komponistát és a sorsukért felelős kultúrpolitikusokat: az igazi ve­szély a komoly zeneszerzés várának falain kívül készülődik, ne süllyedjenek hát áldatlan testvérharcok mocsarába. Hiszen Szabó és Szervánszky művészete is, világos és sötét színeiben egyaránt híven ábrázol­ja a legfontosabbat, ami bennünk és körülöttünk végbemegy: az új születését, egy for­málódásában hatalmas korszakot, a mai és a holnapi embert. 408

Next