Tallián Tibor: Magyar képek. Fejezetek a magyar zeneélet és zeneszerzés történetéből, 1940-1956 (Budapest, 2014)

"Nem én kiáltok, a föld dübörök". Magyar zene sztálin halála után

parasztdalokkal, bagatellekkel; így aztán valóságos modernista tüntetésnek számított, hogy Hernádi Lajos eljátszotta az op. 14. szvitet, Ungár Imre keze alatt pedig elindult hó­dító útjára az Éjszaka zenéje. Váltott előadókkal elhangzott valamennyi vonósnégyes, megszólalt a Kontrasztok és a kétzongorás Szonáta; kétszer is műsorra került a 2. hegedű­zongora szonáta, a Tátrai-kvartett tagjai válogatást játszottak a Hegedű-duókból, Gertler Endre a hegedű Szólószonáta előadásával excellált, Ferencsik pedig elvezényelte a Cantatát. Bartók mellett magától értődőén több hangversenyen tisztelegtek a példamuta­tó nagy ikerpár másik tagja előtt is, és Weiner Leó érett hangját is lehetett hallani. A nyolc évvel korábbi Bartók Fesztivál ambíciójától eltérően a 20. század Magyar­­országon kívül termett zenéjének prezentációját az 1956-os eseménysorban még sze­rénynek sem illendő nevezni. A válogatást minden jel szerint a meghívott előadókra bíz­ták. Itáliát két olasz vendégkarmester, Carlo Zecchi és Mario Rossi jóvoltából Virgilio Mortari vonószenekari Musicája és Goffredo Petrassi markáns, de régebbi keletű 1. con­certója képviselte. Saját műveit játszotta Pancso Vladigerov, a jónevű angol zongorista­nő, Moura Limpany Hacsaturján Zongoraversenyét, a Romániát képviselő Halmos György a kolozsvári mester, Sigismund Todut,á nem különösebben kalandos Passa­­cagliáját hozta magával, Gertler Milhaud-t játszott. Hajói látjuk, csak Prokofjev 7. szim­fóniája hangzott el hazai produkcióban. Kronológiai értelemben kortárs nyugat-európai vagy amerikai mű még mutatóban sem bukkant föl, és ez nemcsak, hogy gettó-atmoszfé­rába zárta a Bartók utáni magyar zeneszerző-nemzedék műveiből összeállított reprezen­tatív műsorozatot, de a tárgyilagos hallgató előtt bizonyos fokig devalválhatta még a mes­ter zenéjének az új művekben visszaköszönő vonásait is. Mert Bartókból - kivált a kései Bartókból - visszaköszönő hangok, formák és tartalmak akadtak bőven. Kivételt képezett Viski János ifjúkori Szimfonikus Szvitje, és a Vonósnégyes-verseny, amit Kadosa gazdag életművéből előadásra kiválasztott; jellemző döntés az örök-modern klasszicista mű javá­ra, még ha nem is szabad az újabb termés - például a „post-resolutiós” 2. szimfónia - meg­tagadásaként értelmeznünk. E kivételektől eltekintve a zenekari koncerteken az elmúlt 3^1 év elismeréssel fogadott, nagyszabású alkotásai domináltak: Hősi ének, Vörösmarty­­szimfónia, Emlékeztető-szimfónia, József Attila Concerto, és az újabb magyar verseny­mű-irodalom képviseletében Mihály András Gordonkaversenye. A Hősi énekkel egy mű­sorban Forrai Miklós bemutatta Lajtha Magnificatját; Kosa György, Farkas Ferenc, Dávid Gyula a nyomasztó hangulatú Bartók-terem egyik kamaraestjén jutott szóhoz. A negyedszázad szünet után újra kiírt budapesti Liszt-zongoraversenyre nem volt ne­héz résztvevőket toborozni; delegáltjai ideirányításával a szervezők segítségére sietett a Nagy Barát is. Sokéves elzártság után jóval nagyobb feladat elé állította a rendezőséget a fesztivál kellő külföldi propagandája. Segítséget az egyetlen nemzetközi hírnevű hazai zenei tekintélytől kértek. Midőn Kun Imre, a fesztivál és zongoraverseny szervezésére felállított iroda vezetője 1956 áprilisában „A Bartók-fesztivál előkészületei”-ről referált, megemlítette, hogy Kodály meghívó leveleket küldött hatvan zenetudósnak és művésznek.1* Minthogy zenész körökben élt a meggyőződés (amit sem igazolni, sem cá­folni nem tudunk), miszerint „ma Bartók az egész világon századunk legtöbbet játszott 9 9 Új Zenei Szemle 7/4 (1956. április), 38-39. 423

Next