Turnai Tímea: A színpadi látvány művészi útjai (Budapest, 2017)

A színpadi építészet mesterei - játéktér-tervezés

Verdi: Aida, Építik a színpadot, Kukura, Kytakyuhu, Japán, 1990. a Bayreuthban lévő Festspielhaus lett közel egy évtizeden át otthona, alkotói tevékeny­ségének tere, tanítója. „Megtanultam az egyik legfontosabb színházi tudományt, a lép­téket, a színpadi arányokat, és lemértem saját teherbírásomat. Egy Parsifal világítási próba alkalmával hetvenkét órát dolgoztam a színpadon, két órát aludtam a rongyrak­tárban, a többit megszakítás nélkül végig dolgoztam, mint díszletmunkás, tervezőasz­­szisztens, rajzoló, festő.” (Viola György: Csikós Attila, Operahá^ fantomja, Új Magyarország, 1995. július 3.) Ennek a térnek kihívásai és tapasztalatai határozták meg nemcsak a Magyar Állami Operaház színpadára tervezett, monumentális varázslatok technikáit, hangulatát, hanem nemzetközivé vált pályájának színpad- építészeti alkotásait is. A terület nagy­sága, mélysége, rendkívüli teatralitása jelentett számára kihívást, de a fényeffektek be­építése is a zenés mesei világba. Első önálló tervezése Vámos László rendezésében,

Next