Tverdota György: Németh Andor. Egy középeurópai értelmiségi a XX. század első felében I. (Budapest, 2009)

Hét bő esztendő

„miniatűr" valóban epigrammatikus rövidségű, ám rendkívül magvas, tömör jellemzé­se az Ulyssesnek. Igazi kritikusi remeklés, amellyel Németh érzékeltetni tudta Joyce mű­vének rendhagyó voltát, s egyben különleges világirodalmi rangját. Ugyanez mondha­tó el a Valéryről írottakkal kapcsolatban. A francia költőt és esszéistát viszonylag későn, a húszas évek második felében fedezte föl, de ettől kezdve, a harmincas évek során mindvégig az egyik fő hivatkozási pontja maradt. A tudatosságnak, önfegyelemnek, klasszicizmusnak a romantika és az izmusok ösztönösség-kultuszára érkezett nagy re­akcióját méltatta benne. A külföldi irodalomból új felfedezéseiről is beszámolt a szerző a Giraudoux-ról és a Julien Greenről írott fejezetekben. A magyar irodalomból az ekkor hozzá személyesen talán legközelebb álló két magyar alkotót: József Attilát és Karinthyt emelte ki. Az ő esetükben nem portré rajzolására vál­lalkozott, hanem megelégedett egy-egy különösen érdekes probléma exponálásával. József Attiláról szólva a Medáliák-korszakban született versmodell leírására összpontosí­totta figyelmét. Karinthy esetében ezúttal az írói alkattal, az alkotó önmagával folytatott, a gyanútlan olvasó számára ismeretlen belső harcaival foglalkozott. A magyar és az euró­pai írók együttes tárgyalása nem puszta szomszédságot jelentett, hanem például József Attila Medáliá inak valéry-i, mallarméi kontextusba állítását is lehetővé tette. Csak sajnál­ni lehet, hogy Németh a későbbiekben nem folytatta és nem tökéletesítette ezt az érde­kes, sokat ígérő kísérletét.53 Az 1933-as év kritikusi teljesítményei közül feltétlenül kiemelést érdemel Kosztolá­nyi Esti KornA-ciklusáról írott kritikája. Kosztolányival való barátsága a század elején, a New York márványasztalainál, Karinthy, Somlyó Zoltán társaságában, tehát az Esti-no­vellák életrajzi forrásvidékén kezdődött. Már csak ezért sem hiányzik kritikájából a re­­ferenciális oldal felidézése: „Aki Kosztolányi életét valamennyire ismeri, könnyűszerrel ellenőrizheti, mi e novellákban a költészet és mi a valóság." Némethtől azonban távol állt az életrajzi magyarázat erőltetése. A századelő egykori, őrá is jellemző hiperszenzi­­bilis, dekadenciájával tetszelgő szellemiségét azért idézte föl, mert a novellaciklus lé­nyegének a pályakezdő nyugatos ízléssel szakító Kosztolányi „gőgösen önző művészfi­lozófiája" kifejtését tekintette. Egy olyan művészi pozíció kiharcolásaként értelmezte a novellákat, amely éppen A szegény kisgyermek panaszai vagy az Őszi koncert esztétiz­­musától kívánt eltávolodni. Kosztolányinak egykori önmagát Esti Kornél alakjában si­került elidegenítenie attól a személyiségtől, akivé vált. A ciklus főhősének ábrázolását Németh ebből a perspektívából olykor egyenesen pamfletnek érezte. Sőt mit több, Kosztolányi egész fejlődését az ifjúkori esztétizmus, a század eleji lírai láz kritikájaként mutatta be, s ennek jegyében még az Ady-ellenes pamfletben is indirekt önkritikát lá­tott. A szinte valéry-i végletességű tudatosság, pontosság, fölényes és bravúros írásmű­vészet, az írás „bámulatos hogyan"-ja, a múltbeli önmaga és egy korszak szellemisége fölött aratott nyelvi, művészi győzelem volt szerinte az Esfi-novellák remekmű voltá­nak záloga.54 Az útikönyvírás után Németh érdeklődését a detektívregényben rejlő lehetőségek­be vetett illúziók térítették ki a komolyabb, szellemi rangjához illőbb és tehetségének természetéhez jobban illeszkedő feladatok vállalásától. A Sanda Kandúr után Berlinben Koestlerrel a nagyvárosi történetek egy másik témájának kidolgozásához is hozzáfog­53 Miniatűrök, Ceruzajegyzetek írókról, könyvekről, Porond, 1933. (II. évf. 1. sz. [2]). 97-98. 54 Kosztolányi Dezsőről, A Toll, 1933. szeptember 23. (V évf. 5. 69 sz.) 126-129. 189

Next