Tverdota György: Németh Andor. Egy középeurópai értelmiségi a XX. század első felében I. (Budapest, 2009)

Három év feszített üzemmódban

élő irodalom világának többi szereplőjét. Az esetek többségében ezekkel az alkotókkal személyes jó viszonyt tartott fenn, gyakran barátságot kötött. Közéjük tartoztak - attól függően, hogy a kört milyen körzőnyílással húzzuk meg - Kosztolányi, Karinthy, Kassák, Déry, József Attila, s a lista még kiegészíthető néhány névvel. Néhányuk pályá­ja azokban az években zárult le vagy szakadt félbe, amelyek a bécsi emigráció első esz­tendeinek nagy fellendülése után Németh alkotói útjának második csúcspontját jelen­tették. 1936-ban Kosztolányitól, 1937-ben József Attilától, 1938-ban pedig Karinthy Frigyestől kellett búcsút vennie. Az 1936-1938 közötti időszak publikációit sorra véve először az írónak e három barátról, e három klasszikusról ekkor írott írásait tesszük mérlegre. Németh Andor halottai Hármuk közül viszonylag kevesebb írásban foglalkozott Kosztolányival, s két ponton bírálatnak is alávetette idősebb írótársa tevékenységét. Megbotránkozott azon, hogy Kosztolányi a fehérterror tombolása idején felcsapott a keresztény kurzus támogatójá­nak.6 Ady költészetének feltétlen nagyrabecsülőjeként A Toll revíziós vitája idején is perbe szállt az írástudatlanok árulása szerzőjével.7 Ugyanakkor eltérő nézetei, sőt ber­zenkedő irodalmi erkölcsi felfogása sem homályosították el minőségérzékét. A Néró-re­gényről már a Pardon rovat közelségében is elismerően nyilatkozott. Az Édes Annáról pe­dig, ha feltételezésem megalapozott, két értő méltató kritikát is közzétett. Az Esti Kornél novellaciklusról írott kritikája ugyancsak a legérzékenyebb reagálások közé tartozott.8 Kosztolányi megítélésében különösen fontos erényként könyvelhetjük el szellemi nyi­tottságát és jóhiszeműségét. Nem skatulyázta be az írót, hanem minden új megnyilat­kozását újra meg újra elfogulatlanul tette mérlegre. így nem sokkal az Ady-revíziós vita után konstatálta, hogy az irodalom feladatairól kialakított koncepciója sokkal közelebb áll az érett, sok csalódáson átesett, megállapodott gondolkodásmódú Kosztolányiéhoz, mint fiatalabb társáéhoz, József Attiláéhoz, akihez szoros barátság fűzte, vagy a dekla­ráltan modern Kassáék Lajoséhoz.9 A sorozathoz Kosztolányi életében már csak egyetlen apró írást kell hozzáfűznünk: a jellegzetes Kosztolányi kisprózái írásokat tartalmazó Bölcsőtől a koporsóig című kötetről írott recenziót, amelyben Németh bámulatának adott hangot a publicisztikát magas művészetté nemesítő írástudás fölött: „a kritikus közvetlen-közeiről bámulhatja e kis karcolatokban Kosztolányi semmiképpen sem definiálható írásművészetét. A kritikus ámul és lelkendezik. Itt nincs tárgy, mese, pointe, amiben megkapaszkodhatnék, Kosz­6 A kurzus írói egymásról, BMU, 1920. november 5.; A pojácák, BMU, 1920. november 7.; Záróra, BMU, 1920. november 23. 7 Ady-revízió, Erdélyi Helikon, 1929. augusztus-szeptember, 504-508.; Ady zsenije, Erdélyi Heli­kon, 1930. június, 459-462. 8 Kosztolányi Dezső: A véres költő, BMU, 1922. január 22.6-7.; Két regény (Kosztolányi Dezső: Édes An­na, Hatvány Lajos: Zsiga a családban), Láthatár, 1927. március-április, 30-31.; Kosztolányi Dezső: Édes Anna, Esti Kurír, 1926. december 18.11.; Kosztolányi Dezsőről, A Toll, 1933. szeptember 23. 9 Shakespeare, Kosztolányi és a Pillanat, A Toll, 1930. november 20. 5-8. 225

Next